Tror priskrigen fortsetter
Det har vært mye blest rundt den nye appen til Rema 1000, men kjøpmann Erlend Herbjørnrød på Sofiemyr er fornøyd med den første måneden til Æ, og er glad for priskrigen.
Erlend Herbjørnrød kjenner seg ikke igjen i den negative omtalen både Rema 1000 og Æ har fått den siste tiden. Kundene strømmer fortsatt til, og han har hatt en god vekst den første måneden i 2017.
– Vi har hatt en kundevekst på 6,6 prosent. Omsetningen er lik som året før, og vi solgte mat for 11,5 millioner i januar. Det er noen handlevogner det, sier Herbjørnrød.
Ikke mye dramatikk
Han tror blesten i media har stoppet veksten noe, men alt i alt er kundene fornøyde, ifølge kjøpmannnen.
– Vi hadde sikkert hatt mere vekst hadde det ikke vært skrevet så mye rart hele tiden.Tilbakemeldingene til oss er veldig gode. De aller færreste kjenner seg igjen i det som blir skrevet, sier Herbjørnrød.
Les også: Erlend driver regionens største Rema-butikk
Når det gjelder varesortimententet er ikke kjøpmannen veldig bekymret.
– Det er ikke så veldig mye dramatikk, det er omtrent to prosent som skal ut av sortimentet. Det betyr at 98 prosent blir værende, pluss at vi får nye varer, sier Herbjørnrød.
– Vekstvinner i 2016
Kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Arvin, sier de er fornøyde med oppstarten av året.
– I Kiwi kjører vi vårt løp, og fortsetter å satse på frukt, grønt og lave priser. Vi var vekstvinner i Norge i både 2015 og 2016, og er svært fornøyde med starten på 2017. Vi satte ny markedsandel på månedsnivå i januar, med 20,9 prosent andel, sier Arvin.
Les også: Meny-sjefen: – Ferskvare gjør oss unike
De vil ikke gå ut med tallene fra de lokale Kiwi butikkene, men ifølge Arvin har kommunens butikker gjort det bra så langt i år.
– Butikkene har bra salg og god økning i salg av frukt og grønnsaker hittil i år, sier Arvin.
Priskrig
Både Kiwi og Rema er fornøyde med priskrigen, og Herbjørnrød tror ikke den ender med det første.
– Kundene står igjen som den store vinneren og det var meningen også. Jeg tror ikke denne priskrigen er ferdig. Vi må gjøre det litt trøblete for konkurrenten, smiler Herbjørnrød.
– Etter flere priskriger på usunne varer de siste årene, er vi glade for at det nå igjen har blitt fokus på de sunne varene, sier Arvin.
Øyvind Øvsthus, kjøpmann på Meny Greverud mener det først og fremst er lavpriskjedene som kriger.
– Det har blitt en prosentkrig mellom Kiwi og Rema, vi differansierer oss ved å ha et stort utvalg. Vi ligger ganske likt som i fjor, sier Øvsthus.