Volkswagen topper foran Ford – nå kommer el-varebilene
Varebiler har vært synonymt med diesel, men nå begynner de med elmotor å synes på veiene – også her i Oppegård.
Totalt er det registrert 41 nye varebiler med eier - privatperson eller firma - bosatt i Oppegård så langt i år. Det er tre biler, eller syv prosent, færre enn til samme tid i fjor.
Hver 3. er en Volkswagen
Varebilmarkedet i Oppegård var i fjor dominert av to merker; Volkswagen og Ford, men i år har også Mercedes-Benz og Toyota meldt seg på. Hittil i år er det Volkswagen som er størst med 13 biler. Det gir merket en markedsandel på hele 32 prosent.
Nummer to i år er Mercedes-Benz med åtte biler. Det er 60 prosent flere enn til samme tid i fjor. Deretter følger Ford med syv biler og Toyota med seks.
Den klart mest populære modellen er Transporter, som alene står for åtte biler. Deretter kommer et tett følge med Sprinter og Vito fra Mercedes-Benz, Caddy fra Volkswagen og Proace fra Toyota, alle med fire biler hver.
Toyota størst på el-varebiler
Dieselmotor har vært, og er fortsatt, den dominerende drivlinjen på varebilene. Men i år har det dukket opp flere modeller med elmotor på markedet, og det har varebilkjøperne i Oppegård også oppdaget.
Riktignok har ikke den elbil-bølgen som skyller over vårt område når det gjelder personbilene helt truffet varebilene, men nå er det i det minste en bevegelse på gang.
Hittil i år er det utlevert fem nye elektriske varebiler, som utgjør 12 prosent av varebilsalget i Oppegård. Det er noe lavere enn på landsbasis, hvor den så langt i år er oppe i 18 prosent.
Toyotas el-utgave av Proace har tydelig slått i Oppegård. Så langt har de levert fire stykker, som betyr 80 prosent (!) markedsandel på el-varebilene, mens den femte er en Nissan.