RENT OG OLJET Bremser, drivverk og kabler skal vare frie for skitt og oljet og torket, sier mekaniker Tore Bekken ved Sykkelboden pa Kolbotn.

Tråkk til med Sykkelbodens vår-tips for sykkelen!

Her er Sykkelbodens beste vårtips!

 

Så hva gjør du for å få en sykkel som det vil være en glede å trille ut i vårsolen? Og sykle trygt? Vi har vært på besøk  hos Sykkelboden på Kolbotn for å få noen eksperttips!

 

– Det viktigste med en sykkel er at den er rein. Det er ikke så viktig om ramma og hjulene ikke er vasket. Men bremsene må være frie for møkk og, kjede og gir må være rent og pent, sier sin mekaniker Tore Bekken ved Sykkelboden på Kolbotn.

 

Det er viktig at bremseklosser og skive er rene og tørre.

 

– Hjulene skal stå rett i forhold til bremsen. Hvis bremseskiven står skeivt, så vil bremsene virke dårlig, sier han.


PS! Saken fortsetter under videoen!

Ingen motstand

Klikk play for å se gode sykkeltips for våren!


– Når det gjelder gir, så er det første man sjekker at kabler og vaiere løper fritt, og at det ikke er noen motstand i den. Dersom det er en rusten vaier, så vil den gå tregt og da har du ikke sjans på å få justert giret, sier Bekken.

 

– Etter det sjekker du at giret står rett, gjør det ikke det, så blir det vanskelig å få justert giret. Om selve giret er bøyd, så har sykkelbutikkene spesialutstyr for å få rettet opp dette, sier han.

 

Den enkleste måten å justere giret på er å starte med det tyngste giret. Så girer du opp.

Om det ikke skjer noe da, så må du stramme vaieren, om den hopper to gir opp opp, så skal du slakke vaieren littegrann.

 

Så det er en enkel måte å lære seg å justere giret.

 

PS! Saken fortsetter under bildet!

RENT OG OLJET Bremser, drivverk og kabler skal vare frie for skitt og oljet og torket, sier mekaniker Tore Bekken ved Sykkelboden pa Kolbotn.

Kort fortalt

RENT OG OLJET Bremser, drivverk og kabler skal vare frie for skitt og oljet og torket, sier mekaniker Tore Bekken ved Sykkelboden pa Kolbotn.


For å si det enkelt, det viktige er:

  1.  Holde sykkelen rein.
  2. Passe på at bremser er fri for olje og skitt.
  3. Sørge for at kjedet er rent og oljet.
  4. Det mange glemmer er å tørke kjedet etter at det er oljet. Gjør du ikke det, så blir kjedet svart.
  5. Selv om det er mange gode oljer som kan brukes til mange formål, så er det en fordel å bruke en olje, som er beregnet spesielt for gir.
Powered by Labrador CMS