– En enorm belastning
Kommunens «største strømregning» har blitt tre ganger så stor på ett år. Nå tar The Well grep.
– Jeg vil ikke gå inn på konkrete tall, men jeg kan si at en allerede høy strømregning har tredoblet seg fra august i fjor, til samme måned i år.
Det forteller Kristian Gundersen, styreleder for The Well. Han beskriver dagens strømpriser for en «enorm belastning».
– Det er allerede en enorm belastning for oss med dagens priser og forbruk. Timingen kunne knapt vært verre. Vi er på vei ut av en pandemi som forårsaket store tap for selskapet og en økonomisk stressende situasjon for mange av våre ansatte, forklarer Gundersen.
Uflaks
Nå kommer altså en ny uforutsett knyttneve. Styrelederen kaller det ren og skjær uflaks.
– Det er ingen hemmelighet at vi i flere år har jobbet for å gå i pluss. Nå må vi dessverre sette nok et punkt på «uflaks-kvota». Først måtte vi bruke god tid på å lære nordmenn om våre tilbud. Da vi hadde kommet over den kneika, smalt korona-krisen. Når vi omsider er på vei ut av den, så kommer dette. Jeg kaller det uflaks, for det er ikke noe vi rår over eller kan påvirke, sier Gundersen.
Ressurssterk
The Well er i en unik posisjon i motsetning til mange andre virksomheter takket være en ressurssterk eier med et langsiktig syn økonomiske resultater. Situasjonen kunne vært mye verre.
– Vår eier har tatt på seg et enormt samfunnsansvar i å lære opp nordmenn om hvor viktig det er å sette av tid til egen velvære, gjennom vann og varme. Selvsagt har han et mål om å drive lønnsomt, men norsk folkehelse er enda viktigere. Så dette skal vi stå i, forklarer Gundersen .
Har bestilt solceller
For å motvirke enda villere strømregninger, er spa-hotellet allerede i gang med et storstilt solcelle-prosjekt.
– Vi er allerede godt i gang med et stort solcelle-prosjekt. Målet er å ha det ferdig før jul og når det er klart vil det dekke så store deler av taket som mulig. Det er ingen hemmelighet at vi er en storforbruker av strøm, så dette vil ikke dekke alt forbruket vårt, men det vil bidra, forklarer Gundersen.
Å bestille x-antall kvadratmeter med høyteknologi på taket er ingen liten investering, men det var likevel et enkelt valg for The Well.
– Det var vi nødt til å prioritere. Sånn som prisene er i dagens marked kan det returnere seg etter mellom fire til seks år. Det er en enorm etterspørsel etter solceller nå, så vi har jobbet lenge med å finne riktig leverandør som både kunne levere raskt og på det nivået vi krever, legger han til.
Flere grep
Solceller er ikke det eneste grepet spa-giganten gjør. Situasjonen i strømmarkedet har gjort at Gundersen & co. har snudd seg oss raskere enn planlagt.
– Gjenvinning av varme og energi har stått høyt på dagsorden allerede, men nå er det viktigere enn noen gang. Heldigvis er anlegget bygget etter bærekraftige prinsipper, med for eksempel bergvarme. I tillegg til solcelle-prosjektet er et vannbrønn-prosjekt underveis. Vi øker i tillegg gråvannsgjenvinningen vår på huset, sier han.
Ikke aktuelt å stenge
Å stenge for å spare penger er derimot helt uaktuelt.
– Det er absolutt ikke aktuelt. Vi gjør noen store grep på investeringssiden og flere mindre grep. Tidligere har vi startet og stoppet alle badstuer og attraksjoner til samme tid, men nå har vi sett over besøksmønsteret vårt og tilpasset åpningstidene på de ulike badstuene etter dette. Da brenner vi ikke unødvendig energi, sier han.
Og han er svært opptatt av at tilbudet på The Well ikke er redusert.
– Nei, tilbudet for de besøkende er ikke snevret inn, men det er lov å bruke hodet for oss. Vi har forsøkt å angripe denne utfordringen fra alle kanter og det er vi sikre på at er klokt, slår Gundersen fast.
Bør prioriteres
Nå er The Well-sjefen opptatt av at regjeringen må ta grep.
– Denne krisen bør stå høyt på regjeringens agenda. Ikke for vår skyld, for vi er tross alt i en veldig privilegert situasjon. Det er mange små aktørene i vår næring som allerede sliter og som uten tvil vil møte store driftsutfordringer fremover. Det er de det virkelig er synd på. For enkelte vil det være nesten umulig å takle disse kostnadene, uten å skyve det på gjestene. Det er heller ingen god modell, for ferie- og fritidslommeboken til folk flest er allerede vesentlig mindre, sier Gundersen.
Derfor synes også han mer synd på de små aktørene, enn seg selv.
– Vi er tross alt i en veldig privilegert situasjon, uten at vi tar det for gitt. Nå forventer vi at denne krisen håndteres på en ansvarlig måte. Ingen har kunnet forutse dette, eller legge inne dette i marginene sine. De rammer hardest er de små- og mellomstore bedriftene