STOR TEST: I forrige uke var 24 elbil-nyheter med i vinterens store elbiltest – El Prix, i regi av NAF.

Store sprik i rekkevidde-test

Test av 24 bilnyheter avdekket store sprik mellom oppgitt og oppnådd rekkevidde. Disse ble best og dårligst.

Publisert

Det er Norsk Automobilforbund, gjerne forkortet til NAF, som hvert år tester nye elbiler. Her kjører de bilene til det blir bom stopp, og sjekker hvor stor differanse det er mellom oppgitt rekkevidde og oppnådd rekkevidde.

Under årets vinterversjon av testen, var resultatene overraskende. Tapet av rekkevidde under verdens største elbiltest spriket nemlig fra 5 til 32 prosent. 

(Se topp 10 og bunn 5 lenger ned i denne saken)

Bilen som gjorde det best i NAF-testen var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fem prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.

Like lystig er det i andre enden av skalaen.

– I motsatt ende av skalaen finner vi Peugeot E-3008 som mistet en tredjedel av rekkevidden sin, fortsetter han.

Testen ble kjørt i varierende vær og føreforhold. Temperaturene lå mellom minus 6 og pluss fem. 

– Vi ser fortsatt veldig stor variasjon i hvor mye rekkevidde bilene taper vinterstid. For mange bilkjøpere kan dette komme som en overraskelse, sier Nils Sødal.

BRUTALE FORHOLD: Samtlige biler fikk juling av den norske vinteren, men Polestar 3 var den som leverte best i testen.

Krever bedre informasjon

Ifølge NAF kan testresultatene brukes til å konkludere med at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.

– Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull. Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren, sier Nils Sødal.

TIPS OSS!

Har du enn elbil som går mye kortere enn du fikk oppgitt? Tips oss da vel. Du treffer oss på tips@oavis.no

Topp 10

Bilmodell - Oppgitt rekkevidde testbil (WLTP) - Oppnådd distanse  - Prosentavvik 

Polestar 3 - 560 km - 531 km  - 5 prosent

BYD Tang  - 530 km  - 482 km  - 9 prosent

Mini Countryman - 399 km - 355 km -11 prosent 

Lotus Emeya - 500 km - 436 km - 13 prosent

BYD Sealion 7 - 502 km - 436 km - 13 prosent

Mercedes-Benz G-klasse - 443 km - 381 km - 14 prosent 

Kia EV3 - 590 km - 499 km - 15 prosent

Porsche Taycan - 592 km - 499 km - 16 prosent 

BYD Seal U - 500 km- 421 km - 16 prosent 

Hongqi EHS7 

Bunn 5

Bilmodell - Oppgitt rekkevidde testbil (WLTP) - Oppnådd distanse - Prosentavvik

VW ID.7 GTX Tourer  - 571 km - 440 km  - 23 prosent 

Tesla Model 3 - 702 km - 531 km - 24 prosent 

Peugeot E-5008 - 488 km - 361 km - 26 prosent 

Voyah Dream - 482 km - 344 km - 29 prosent

Peugeot E-3008 - 510 km - 347 km - 32 prosent 

Powered by Labrador CMS