Kreftforeningen:
– Lei av villedende markedsføring
Oppegård-folk tar solarium som aldri før. Kreftforeningen reagerer kraftig på det de mener er villedende markedsføring fra solariumsbransjen. Nå vil de ha strengere regler.
Til tross for sterke advarsler mot å bruke solarium eller mot å utsette seg selv for sterk sol, ser det ikke ut til å virke i Oppegård.
Ifølge Brun og blid-sjef Thorbjørn Frantzen er det nemlig en kraftig økning i antall soltimer her lokalt.
– Tallene fra Oppegård er 72 prosents oppgang i soltimer, skriver Frantzen i en e-post til Oppegård Avis.
Dette er svært bekymringsfullt ifølge Kreftforeningen.
– Forskningen er helt klar på at bruk av solarium øker risikoen for hudkreft, og risikoen er større jo tidligere man starter, begynner distriktsleder i Kreftforeningen Christine Lager Nesje.
– Helt unødvendig
Lager Nesje sier til Oppegård Avis at Kreftforeningen har sett seg lei av villedende markedsføring, som igjen fører til mer bruk av solarium.
– Solariumsbruk er ganske enkelt å regulere, og vi ser ingen helsemessige grunner til at denne kreftfremkallende tjenesten skal beholdes. Vi har over år sett oss lei av villedende markedsføring, blant annet med feilaktige påstander om å anbefale solarium som kilde til vitamin D, fortsetter hun.
Lager Nesje og Kreftforeningen er helt kategoriske på at det ikke finnes noen gode grunner til å bruke solarium.
– Solarium er helt unødvendig, og en kreftrisiko du enkelt kan velge helt bort. I solarium får du ekstremt mye UV-stråler på kort tid, og vi vet at ungdom som tar mye solarium er ekstra utsatt for hudkreft i voksen alder. Kreftforeningens helt klare råd: unngå solarium!, sier Lager Nesje.
Møtes med motstand
Det er ikke uventet Brun og blid-sjef Thorbjørn Frantzen uenig i, for å si det mildt.
– Man kan finne mye ulike meninger og forskning på sol og solarium, alt etter hva man leter etter og «hvilken hatt man har på» seg. Ofte refereres det til utenlandsk forskning hvor solarium har helt andre grenseverdier og regelverk som i Norge, begynner han.
Han er derimot langt fra ferdig. Frantzen mener at Kreftforeningen overdriver og villeder.
– Man kan ha forståelse for at Kreftforeningen ikke ønsker at bransjen skal argumentere med at sol gir D-vitamin, men det er samtidig totalt misvisende å påstå at solarium ikke gir D-vitamin. Solarium har mer enn nok UVB til både gi D-vitamin og nye pigmenter som bygger opp større toleranse for solbrenthet, melder Frantzen.
– Bør forbys
Oppgangen til Brun og blid her lokalt mottas ikke akkurat med jubel fra Kreftforeningen. De mener det nå må opplyses bedre om hvor farefullt dette er.
– Vi kan ta i bruk flere virkemidler for å få ned solariumsbruken. Enten forby markedsføring, eller som et minimum innføre krav om kreftadvarselsmerking i all markedsføring, understreker hun.
– Sydenturer er mye verre
Det synes Brun og blid-sjef Thorbjørn Frantzen er en elendig idé.
– Solarium (og solen ute) er satt i samme fareklasse som røkt kjøtt, saltet fisk og mye annet. Vi mener derfor at dette produktet ikke bør belastes annerledes enn øvrige varer i samme fareklasse. Solsentre har allerede forskrift om godt synlige advarselsplakater på alle solsentre. I tillegg må alle som kjøper sol krysse av for at de har lest advarselen samt hudtypetabeller laget av Statens strålevern.
Hvis det skal komme et forbud mot markedsføring mener han at man like gjerne kan forby nordmenn å reise til Syden.
– I Syden eller utendørs i Norge er det ingen som passer på deg, mens solariebransjen er veldig opptatt av at brukerne ikke skal bli solbrent, slik man ofte blir i Syden og i sterk sommersol. Da er det bedre å forby sydenturer og å være ute i solen om sommeren da. Det er jo mye verre, slår Frantzen fast.