Ny rektor for skolen i skogen
– Tårnåsen skole er skolen i skogen. Jeg ønsket å jobbe på Tårnåsen skole da jeg ser på skolen som en spennende arena for elevene våre, sier den nybakte rektoren, Hege Ekanger Bjerke (53).
I slutten av januar i år fikk foresatte ved Tårnåsen skole en melding om at Nina Kristin Sæthre skulle slutte som rektor på Tårnåsen skole etter å ha jobbet der i fire og et halvt år.
– Nina har sagt ja til andre utfordringer i kommunen, og vil fortsatt jobbe innenfor område oppvekst. Hun takker for fine år på skolen, fantastiske elever og godt foreldresamarbeid. Hun ønsker alle elever lykke til med videre skolegang ved «skolen i skogen», stod det i meldingen til foresatte fra den 19. januar.
Siden 19. november 2021 måtte rektoren fra Ski ungdomsskole, Cathrine Sandsmark, steppe inn og hjelpe til som konstituert rektor på Tårnåsen skole frem til den nye rektoren, Hege Ekanger Bjerke, tiltrådte i stillingen mandag 2. februar.
Femte rektor på ti år
Tårnåsen skole har 562 elever og er den største barneskolen i Oppegård når det gjelder antall elever på skolen per i dag. Det har vært mye utskifting blant skoleledelsen på Tårnåsen etter at den gamle skolen brant i 2010. Hege Ekanger Bjerke (53) er nå den femte rektoren i rekken i løpet av de siste ti årene.
53-åringen startet opp som ny rektor på Tårnåsen skole onsdag 2. februar. Hun bor på Skullerud i Oslo og har to voksne døtre på 23 og 25 år.
Ekanger Bjerke har bakgrunn fra skoler i Oslo hvor hun har hatt lederansvar på AKS (SFO) og vært undervisningsinspektør/ assisterende rektor på flere skoler, både på 1.-10 trinn og rene barneskoler.
– Etter at jeg hadde jobbet en stund som avdelingsleder/ inspektør i Osloskolen, begynte jeg på masterutdanningen i skoleledelse ved BI. Denne fullførte jeg i desember 2019. Etter det har jeg jobbet både som assisterende rektor i grunnskole og i administrativ lederstilling i voksenopplæringen før jeg kom til Tårnåsen skole, sier 53-åringen.
Klarinett, trening og skogen
Ifølge Ekanger Bjerke er hun glad i musikk og spiller klarinett i flere korps, noe som gir henne stor glede i hverdagen. Når hun ikke spiller på klarinetten hennes, finner du henne enten på trening eller i skogen.
– Hvorfor ønsket du å jobbe som rektor på Tårnåsen?
– Tårnåsen skole er skolen i skogen. Jeg ønsket å jobbe på Tårnåsen skole da jeg ser på skolen som en spennende arena for elevene våre. Mulighetene rundt skolen er unike og kan lett knyttes til den nye læreplanen vår, fagfornyelsen. Spesielt temaene rundt tverrfaglig arbeid og folkehelse og livsmestring, sier Ekanger Bjerke.
Videre påpeker hun at hun selv er stor bruker av Østmarka og finner stor glede i den adspredelsen den gir.
– Hvis elevene våre får tidlige positive erfaringer med fysisk aktivitet og miljø, tror jeg de er godt rustet for sine valg for voksenlivet, sier hun.
Fagfornyelsen som største utfordring
– Hva er den største utfordringen på denne skolen og hvordan vil du løse den?
– En positiv utfordring for skolen er implementeringen av fagfornyelsen. Det å få arbeidet frem et profesjonsfellesskap basert i faglige diskusjoner, med tilpasset opplæring for den enkelte elev, er et stort og spennende arbeid å lede. Det er her viktig å ha et transparent miljø hvor vi sammen finner de gode løsningene. Skolens interne utvalg i samarbeid med ledelsen er sentrale i denne utviklingen, sier den nybakte rektoren.
Stor økning i mobbetall
Utfordringer med skolemiljø og mobbing på Tårnåsen skole har vært omtalt flere ganger. Vi har også skrevet om ambulerende team fra kommunen og eksterne rådgivere fra Mjøsen Bo og Habilitering, som bisto med mange ulike tiltak for å bedre miljøet på skolen.
Ifølge den siste elevundersøkelsen for 2021-2022 scorer skolen dårlig når det gjelder mobbing. 11,5 prosent av de totalt 562 elevene ved skolen har oppgitt at de har blitt mobbet av de andre elevene på skolen. Dette er en økning fra 7,6 prosent året før. Ingen andre skoler i Oppegård har så høye mobbetall. Snittet for barneskolene i Nordre Follo ligger på 7,6 prosent i år og 7,4 prosent i fjor, og henholdsvis 7,9 prosent / 7,5 prosent i fylket.
– Hvordan ser du på det ovennevnte, og hvilke tiltak har du tenkt å implementere som følge av de høye mobbetallene på skolen?
– Elevundersøkelsen gjennomføres ikke på hele skolen, og den avdekket helt riktig at 11,5 prosent av de elevene som svarer på undersøkelsen har opplevd å ha blitt mobbet på skolen. Skolen har analysert og identifisert flere av disse elevene, selv om undersøkelsen er anonym. I de sakene vi har identifisert elevene opplever skolen at det er et godt skole-hjem-samarbeid. Dersom det sitter foresatte og opplever at vi kunne gjort enda mer, er de velkomne til å ta kontakt, sier Ekanger Bjerke.
Områdeleder for skolene i Nordre Follo, Katti Anker Teisberg, legger til at skolene bruker resultatene fra elevundersøkelsene systematisk i skolenes videre arbeid med skolemiljøet.
– Hvert halvår gjennomfører skolene en trivselsundersøkelse for å kartlegge elevenes skolemiljø – denne undersøkelsen er ikke anonym, og tallene fra elevundersøkelsen må ses i sammenheng med trivselsundersøkelsen, forklarer hun.
Ønsker trygg og forutsigbar ramme
– Hva/ hvilke tiltak vil du satse på som rektor?
– Jeg vil arbeide for at skolen har en trygg og forutsigbar ramme med elevenes læring i fokus. For å få til dette trenger vi tydelige voksenpersoner i hele skolemiljøet slik at elevene får trent på sine ferdigheter innenfor trygge rammer. Arbeidet med elevenes læring inkluderer både det faglige og det sosiale, og det er derfor viktig å ha et tett samarbeid med de foresatte. Mitt ønske for Tårnåsen skole er at skolen er en positiv arena i nærområdet og at vi fortsetter vårt gode samarbeid med de frivillige, sier Ekanger Bjerke.
– Hvordan har du blitt tatt imot på skolen?
– Jeg har blitt tatt imot på en svært hyggelig måte, både av elever, foresatte og de ansatte. Jeg opplever at skolen har et positivt arbeidsmiljø, og jeg ser frem til å bli enda bedre kjent med store og små her på skolen, sier rektoren.