REISEBREV
Festival blir det uansett, om vi så skal gå til Split!
Med to kompiser og ei jente skal jeg til Split i Kroatia. Vi har gitt opp fly og setter oss i en gammel, utslitt Passat. Vi lover det blir mange gode historier nedover.
«Split Summer Festival 2022». Dette skulle bli så bra!
«Split og hersk sommer i SAS 2022» var ikke så bra...
SAS-sjefen kan ta seg en bolle. Vi tar bil.
Valg av transportmiddel
Jeg har syklet Kolbotn – Berlin før, og har blitt vaksinert hvert år for rekkeviddeangst. Vennegjengen var litt lunkne.
Bendik hadde ikke bil. Ikke etter at han flyttet til Grünerløkka.
Martin har heller ikke bil.
Mina har en VW Polo.
Jeg, Simen, har en Passat. I hvert fall foreløpig. Så da vant min 2009 VW. Dieseldyret har god plass, tusenkilometers dieseltank, 4Motion og klengenavnet Passelat som passer bra.
Danseplass i baksetet
Jeg må nok innrømme at jeg overdrev bakseteplassen noe under forhandlingene med gjengen, men det var helt nødvendig for å få alle med. I hvert fall fire stykker. Diesel er dyrt.
Danseplass du liksom…
Ved Århus omtrent hadde Bendik sett nok åker, og ville vite hvor knappen til baksetereguleringen var slik at han kunne sove litt. Skuffelsen var stor. Danseplass i baksetet, ja... Liggeplass hadde jeg ikke lovet noen.
Vogna
Før avreise ble folkevogna oppgradert med ny olje, nytt filter, nytt NAF-medlemskap, ny kaskoforsikring og litt mer luft i dekkene.
Bakluken ble teipet med sort ducktape av beste Biltema-sort slik at den ikke skulle falle av på Autobahn.
Passatens verdi er en dyp hemmelighet som passasjerene aldri må få vite om, men full tank gjorde at bilens verdi steg en god del.
Det svirrer en del rykter om min bilhistorikk, men pytt, hva kan egentlig gå galt på en 13 år gammel Passat som bare har rullet 220.000 km?
Uenighet og tvungen mekling i reisefølge
Hvorfor i hele Europa skulle man ta fly fra Basel i Sveits? Kunne man ikke bare kjørt helt ned til Spilt?
Det var her det gikk fra forhandlinger til mekling. Etter Google Maps til langt på natt fant vi ut at det gikk direktefly fra Basel i Sveits til Split, og da sparte man 1000 km hver vei. Kjempelurt. (Senere skulle det vise seg at Basel flyplass IKKE ligger i Sveits, men i Frankrike. Slik informasjon kunne spart oss for 500 kroner i sveitsisk motorveipass, men pytt.)
HMS
Mina er selvutnevnt HMS-sjef med både lastebillappen og sykepleierbakgrunn. Dessuten har hun en ibodd sunn skepsis til hva gutter kan finne på. Selv er jeg arvelig belastet med langt fremskreden bilinteresse, og gledet meg til endelig å kunne bruke sjette giret.
Litt rart å tenke på at normalhastigheten på motorveien her nede fører til fengselsstraff hjemme.
Martin og Bendik "couldn’t care less" om bilkjøring, så de holdt seg stort sett til kommentarfeltet, mens Mina og jeg holdt oss i venstrefeltet. Kommentatorene i baksetet hevdet for øvrig at det var vanskelig å sove hvis man hadde tenkt til å fortsette i dobbelt av hva de var vant til.
Ferden fra Kolbotn til Frankfurt
Fergen fra Larvik gikk klokken 18:00, og vi var ved hotellet i Frankfurt klokken 08:30.
Frankfurter og Bayer hadde alle sagt vi måtte få med oss, så vi startet der.
På bakluken står det 4Motion. Passer ypperlig for oss. Fire i bevegelse.
Split er vakker og stemningen er god
Nå er vi i Split. Nå blir det musikk og bading.
P.S. Mina har lest igjennom innlegget og presiserer at hun har en Polo Cross. 1,6D! Ikke noe vanlig Polo der i gården altså..
P.S. 2: Farhad og Stine L bestilte nytt fly fra Torp med mellomlanding i Warszawa. Flyet videre ble kansellert, så de endte opp i en kjip leiebil til 3000 euro, sammen med tre ukjente.
P.S. 2,5: Warszawa – Split er 1500 km en vei. 15 timer med fem voksne i en Auris.
P.S. 3: Stine B hadde booket billett med Norwegian så hun slapp unna alt stresset med SAS.
P.S. 4: Stine B fikk korona, og måtte bli igjen hjemme.
Vil dere vite mer?