Lokale krefter styrker lokalbrus
Oppegård – stedet der bygg og brus går hånd i hånd.
Du har sikkert hørt suksesshistorien om Oppegård brus, om de tre gutta som startet et eget brusselskap – og det mens de gikk på ungdomsskolen. Snart skal samtlige i militæret, men det er ingen hindring, for med seg på laget har de fått nye investorer og samarbeidspartnere.
– Det starta med at jeg og Tomas, for to måneder siden, så et avisoppslag om Oppegård Brus-gutta, i Oppegård Avis, og tok kontakt med dem for å prøve å få til et samarbeid, sier Kristian Muribø.
Brødrene Muribø eier og driver selskapet Muribø AS på Oppegård, som driver med bygg og installasjon. De hadde et ønske om å være med og å bidra til lokale krefter og ville gjerne investere. Det passet godt, ettersom de tre guttene i Oppegård Brus snart skal ut i militærtjeneste.
– Det var utrolig beleilig at Muribø sendte e-post og var interessert, sier Lars Bjergene.
Blir i Oppegård
Først var tanken at brødrene Muribø først bare skulle gå inn som investorer, men etter en tankeprosess, er avtalen at de også skal gå inn i en større del av selskapet og samarbeide om driften. Fordi gutta fremover både skal i militæret og studere, klarer de sannsynligvis å være like lokale som de har vært, synes de det er bra at Oppegård Brus blir i Oppegård, med Kristian Muribø som ny daglig leder.
– Oppegård brus blir i Oppegård, sier Muribø.
Mer tilgjengelig
Lenge har guttene selv kjørt ut brusen til kunder i nærområdet, men det blir det nå en slutt på. Fremover er tanken at brusen skal selges til kaféer og restauranter, samt også på lokalbrygg.no, der privatkunder kan handle og få flaskene levert hjem. Takket være en avtale med selskapet Nordic Beverage Solutions, kan brusen nå fraktes til hele landet.
– Det gir oss muligheter for å øke betraktelig, sier Lars Bjergene.
Han understreker at vanlige kunder ikke vil merke store endringer selv om firmaet har fått nye eiere.
– Vi håper at man kan få kjøpt brusen flere plasser, både lokalt her i Oppegård og også rundt om i landet. Så håper vi at det skal være lettere å kjøpe brus fra oss, at vi kan ha mer fleksible hentetider og at vi er flinkere på å møte kundene, sier Lars Bjergene.
Da fjorårets julebrus vant DNs julebrustest, rant bestillingene inn, og det ble fort utsolgt. I år håper de at alle som vil ha julebrus, skal få sikret seg noen flasker.
– Vi ønsker å kunne levere til alle i år, det er målet, sier Lars Bjergene.
Toppkvalitet
Det er ikke bare eierne som er nye. Gutta jobber også med å utvikle en ny smak, men de er fortsatt hemmelighetsfulle. Men godt, det blir det.
– Det er en smak som jeg personlig synes er noe av de beste Fabian har laget hittil, sier Lars Bjergene.
Firmaets drøm er at Oppegård Brus i fremtiden skal være tilgjengelig på kaféer over hele landet, samt at de skal være i toppsjiktet på kvalitet og smak. Men kvalitet, det koster.
– Det koster litt penger å frakte 500 kg bringebær fra nord eller skaffe ferskpresset appelsinjuice fra Brasil. Det krever dyre råvarer, og da tar nå vi ta en høyere pris enn de billigste brusmerkene, sier Lars Bjergene.
Likevel er de ikke redde for å skremme bort kundene.
– Vi ser at kundene virkelig setter pris på råvarene og at det er produkter som har god smak og som mange liker, sier Lars Bjergene.