Økonomi
Nordre Follo har med bistand fra Agenda Kaupang gjennomført en økonomianalyse for kommunen. Formålet er å kartlegge nivået på finanser og kostnader, sammenlignet med kommuner som det er naturlig at Nordre Follo sammenlignes med.
På grunnlag av analysen, basert på fjorårets regnskap til Ski og Oppegård kommuner og datagrunnlag frem til mai 2020, vil kommunen kunne vurdere hvilke tjenester som kan drives med lavere utgifter, og få noen ideer til hvilke tiltak som er aktuelle.
Hovedfunn i analysen
Den endellige versjonen av analysen fra 4. mai 2020 viser at Nordre Follo i 2019 hadde god tjenestekvalitet, middels finanser og relativt lavt kostnadsnivå.
Godt driftsresultat, lav netto lånegjeld og mye fondsreserver er viktige tegn på sunne kommunale finanser.
De finansielle nøkkeltallene i Nordre Follo var ikke spesielt gode i fjor.
Netto driftsresultat utgjorde 0 prosent avdriftsinntektene.
Netto lånegjeld var 108 prosent, og disposisjonsfondet var på 10 prosent.
(En sunn og bærekraftig kommuneøkonomi tilsier etter Agenda Kaupangs vurdering et netto driftsresultat på 2 %, netto lånegjeld på maksimalt 50 %, og reserver på 10 prosent. Det er omtrent 100 kommuner som harså gode finanser.)
- Finansene er middels. Det er omtrent 225 kommuner med bedre finanser. Oppegård har bedre finanser enn Ski ved utgangen av 2019.
- Netto driftsresultat (viser hva kommunen sitter igjen med etter at løpende utgifter og finansposter er betalt. Netto driftsresultat kan benyttes til finansiering av investeringer eller avsettes til senere bruk (disposisjonsfondet). Det er en indikator på kommunens økonomiske handlefrihet) i prosent av driftsinntektene var lavere enn gjennomsnittet av norske kommuner i 2019.
- Kommunen har høyere netto lånegjeld, men større reserver enn landsgjennomsnittet i 2019.
- Kvalitet i tjenestene er vurdert på grunnlag av Kommunebarometeret fra Kommunal Rapport. Nordre Follo ville vært rangert som nummer 153 av 422 kommuner innen kvalitet på det totale tjenestetilbudet tilinnbyggerne. Oppegård trekker kvaliteten opp. Ski trekker kvaliteten ned.
- Nordre Follo ser ut til å få et stigende folketall de neste 20 årene. Ved inngangen av 2020 hadde Nordre Follo 59.288 innbyggere. Ved middels nasjonal vekst vil kommunen ha 64.000 innbyggere i 2040, eller 8 prosent flere innbyggere enn dagens nivå.
- Agenda Kaupang har anslått hva demografikostnadene vil utgjøre i 2020-kroner, og fordelt merutgiftene (som følge av befolkningsendringer) på de ulike sektorer. Den samlede kostnadsveksten fra 2020 til 2040 er anslått til 767 millioner kroner, dersom det legges til grunn middels befolkningsvekst og nasjonale gjennomsnittskostnader.
- Det er prognostisert en kraftig vekst i pleie- og omsorgssektoren fram mot 2040 (75 prosent). Utgiftsbehovet til pleie og omsorg i Nordre Follo antas å øke med 834 millioner kroner fram mot 2040.
- Med unntak av helsesektoren, er utgiftsbehovet innenfor de øvrige sektorene forventet å avta mot 2040. Dette gjelder spesielt grunnskolesektoren, hvor det er forventet at kommunens netto utgiftsbehov vil være 71 millioner kroner lavere i 2040. Det er forventet nedgang i utgiftsbehov frem til 2040 innen barnehage (4 prosent) og grunnskole (8 prosent).
Innsparingspotensial på 14 millioner kroner
- Kostnadsnivået i tjenestene er vurdert på grunnlag av behovskorrigerte netto driftsutgifter. Nettodriftsutgifter er den utgiften kommunestyret må bevilge (utgift minus driftsinntekter og refusjoner). Utgiftene korrigeres for forskjeller i demografi, geografi og sosiale forhold for å gjøre kommune-regnskapene sammenlignbare.
- Det behovskorrigerte utgiftsnivået er lavt. Nordre Follo har et samlet innsparingspotensial på -14 millioner kroner sammenlignet mot kommunegruppen i 2019.
- Syv tjenester drives dyrere enn kommunegruppen. Kommunen har høyere utgifter enn gjennomsnittet i kommunegruppen innenfor tjenestene barnehage (13 millioner kroner), barnevern (32 millioner kroner), bolig (3 millioner kroner), helse (7 millioner kroner), pleie og omsorg (48 millioner kroner), sosial (11 millioner kroner) og samferdsel (2 millioner kroner).
- Øvrige tjenester drives billigere eller på samme nivå som kommunegruppen.
- Kostnadsnivået er redusert med 7 millioner kroner kroner fra 2018 til 2019 sammenlignet med kommunegruppen.
- Barnevern (13 millioner kroner) og helse (14 millioner kroner) er blitt spesielt mye billigere, sammenlignet med kommunegruppen.
- Utgiftene er særlig økt innen pleie og omsorg (11 millioner kroner).
- Utgiftene til drift av eiendom (de kommunale formålsbyggene som for eksempel skoler, barnehager, sykehjem og administrasjonsbygg) er 40 millioner kroner høyere enn gjennomsnittet i kommunegruppen.
Finansene til Nordre Follo er svekket fra 2018 til 2019. Nordre Follo har høyere netto lånegjeld og lavere netto driftsresultat i 2019 enn gjennomsnittet i kommunegruppen i 2019. Begge nøkkeltallene viser en negativ utvikling. Disposisjonsfondet er noe høyere enn gjennomsnittet, men lavere enn det var i 2018.
Bruker mindre penger
Kostnadsnivået var 14 millioner kroner lavere enn gjennomsnittet i kommunegruppen. Hovedårsaken til dette var lave kostnader til grunnskole, 87 millioner kroner lavere enn gjennomsnittet.
Kostnadsnivået var høyere enn gjennomsnittet i kommunegruppen innenfor tjenestene barnehage (13 millioner), barnevern (32 millioner), bolig (3 millioner), helse (7 millioner), pleie og omsorg (48 millioner), sosial (11 millioner) og samferdsel (2 millioner).
Når man skal vurdere kostnadene, er det viktig å se på utviklingen over tid. Sammenlignet med 2018 var kostnadene i 2019 redusert med 7 millioner kroner for alle tjenester samlet. Størst reduksjon var i tjenestene barnevern og helse, som reduserte kostnadene med henholdsvis 13 og 14 millioner kroner sammenlignet med gjennomsnittet i kommunegruppen. Barnehage reduserte kostnadene med 3 millioner kroner.
God kvalitet på tjenestene
Pleie og omsorg var den tjenesten der kostnadene økte mest fra 2018 til 2019 målt i forhold til gjennomsnittet i kommunegruppen, med 11 millioner kroner. Også utgiftene til administrasjon og plan og byggesak økte noe, men disse tjenestene drives fortsatt rimeligere enn gjennomsnittet i kommunegruppen.
Den mest kostnadseffektive kommunen i analysen er Nannestad kommune. I sum driftet de tjenestene 424 millioner kroner rimeligere enn Nordre Follo. Sandnes kommunes kostnader var 93 millioner kroner lavere og Drammen sine kostnader var 76 millioner kroner lavere.
Analysen viser at tjenestekvaliteten i Nordre Follo kommune i 2019 var god med en 153. plass av totalt 422 kommuner.
Analysen av kommunens finanser gir et bilde av den økonomiske bærekraften og det økonomiske handlingsrommet til kommunen. Analysen av kostnadene gir et bilde av kostnadsnivået og potensiale for effektivisering.
I analysen vurderes kostnadene i sammenheng med kvaliteten på tjenestene, basert på kommunebarometeret. Regnskapet er korrigert for systematiske variasjoner i utgiftsbehovet mellom kommune. Dette betyr at forskjeller knyttet blant annet til demografiske forskjeller og sosiale forhold tas inn i beregningene.
Brukes for å gjøre prioriteringer
Økonomianalysen for 2019 er viktig som grunnlag og kvalitetssikring når kommunen jobber med budsjett- og økonomistyring. Den er også et viktig kunnskapsgrunnlag i arbeidet med Strategi- og handlingsplanen for 2021-2024 og i kommunens omstillingsprogram, Handlingsrom 2023.
I dette arbeidet er budsjett- og økonomistyringsverktøyene som Nordre Follo kommune har utviklet gode verktøy som legger et grunnlag for at kommunestyret kan gjøre gode og effektive prioriteringer.
Verktøyene skal brukes til å sammenligne oss med kommuner vi mener vi kan lære av og sikre at vi gjør gode prioriteringer og har god økonomistyring i alle tjenester.