– NSB må ta kundene sine på alvor
Her er det både nasjonale og lokale politikere som må på banen – og ikke minst NSB!
I august startet jeg livet som pendler. Null stress, tenkte jeg. Hylekoret fra pendlere er helt sikkert overdrevet, for så ille kan det ikke være i Norge i 2018. Nå tenker jeg litt annerledes.
For å komme til arbeidsplassen må jeg ta toget og bytte til en buss. I teorien tar det 40 minutter fra Oppegård stasjon og til min arbeidsplass. Jeg skriver i teorien. For i praksis fungerer det jo ikke sånn. Her er det både nasjonale og lokale politikere som må på banen - og ikke minst NSB!
Hvor lenge skal vi akseptere dette?
Av mine første seks dager som pendler, gikk det ikke én dag uten forsinkelser eller innstillinger! Ikke én dag der alt gikk på skinner, bokstavelig talt.
Nina Cecilie Myrvang
Varme, klamme og stappfulle tog med togsett som kjøres med for få vogner. Signalfeil er en gjennomgående beskjed, men hvor lenge skal vi akseptere den unnskyldningen?
Politikerene, særlig MDG, vil at vi skal reise mer kollektivt. Men det er seriøst ikke plass til flere folk!! Så lenge ikke det går nok tog, med nok vogner, til rett tid – kan rett og slett ikke flere folk ta togene.
Det går utover både store og små
Kjære politikere!! Lytt til pendlerne! De som daglig bruker disse tjenestene. For det går utover både store og små.
For hvis familiekabalen skal gå opp, og jeg skal unngå å havne i tidsklemma, må jeg ha bilen på stasjonen. Jeg rekker nemlig ikke å hente på SFO før klokken 17:00 og videre på aktivitet klokken 18:00, helst med et måltid imellom, uten bilen.
Men på stasjonen er det ikke parkeringsplasser nok. Hvis målet om flere pendlere skal nås må det flere parkeringsplasser til. Her finnes det flere muligheter. Det er for eksempel en stor tomt mellom Skiveien og Oppegård stasjon som lett kan bli parkeringsplasser.
Les også: – Rart å skylde på NSB - politikerne har ansvaret
Irritasjon over manglende informasjon
I sommer tok jeg toget i Romania. Et land vi i grunnen ikke vil sammenligne oss med, og særlig ikke i forhold til kollektive løsninger. Etter en opplevelse med kraftig forsinkelse og lite informasjon spøkte jeg med at dette var for å forberede meg til pendlerlivet.
At jeg i Norge ville fått informasjon om hva som skjedde, om alternativ transport osv. Men det stemmer jo ikke. Å stå på Skøyen med "innstilt" lysende mot deg fra skjermene, uten videre informasjon, er omtrent like nyttig som å sitte på et rumensk tog som står stille. Når Ruters reiseappen ikke er oppdatert med kanselleringen, er det samtidig utfordrende å finne ut hvordan man kan komme seg til Oslo S der mer informasjon er tilgjengelig.
NSB må ta kundene sine på alvor, for det er uholdbart å forlange betalt for en tjeneste som ikke fungerer.
Nina Cecilie Myrvang
Uholdbart
Kjære NSB, i Japan blir det krise om toget er 25 sekunder feil i forhold til tidsskjema!! Sekunder! Da må det offentlig beklagelse til. Hvorfor i all verden må vi da finne oss i massive forsinkelser og innstillinger? Hvor vanskelig kan det være? NSB må ta kundene sine på alvor, for det er uholdbart å forlange betalt for en tjeneste som ikke fungerer.
Er det virkelig nødvendig for meg å beregne 80 minutters reisetid for en tur som egentlig skal ta 40 minutter? For å både få parkering, samt beregne at toget kommer til å være forsinket?