Fremtidens mobilitetsløsninger
Selvkjørende busser kommer til Nordre Follo
Til høsten skal Ruter sette i gang med to selvkjørende busser i vår kommune. Foreløpig skal tilbudet testes i Ski.
– Vi starter med to selvkjørende kjøretøy i Ski og øker muligens antallet noe etter hvert. Bussene forventes å kjøre i seks til tolv måneder i denne fasen. Linjen blir på to til tre kilometer, sier direktøren for mobilitetstjenester i Ruter, Endre Angelvik.
Han understreker at det fortsatt jobbes med ulike avklaringer rundt antall busser, hvilke ruter de skal kjøre på og andre praktiske ting.
– Dette skal trolig avklares i løpet av våren. Etterpå må vi jobbe videre med detaljplanlegging og søke om ulike tillatelser, sier Angelvik.
Fire busser i Oslo
Siden mai 2019 har Ruter prøvd ut selvkjørende kjøretøy som en del av reisetilbudet i hovedstadsregionen.
De har testet to strekninger med selvkjørende busser i Oslo (med to selvkjørende busser på hver strekning): Linje 35 på Akerhusstranda i Oslo (mellom Kontrasjkæret og Vippetangen) og linje 85B på Ormøya (fra Malmøya til Mosseveien ved Nedre Bekkelaget).
Ingen ulykker
– Dette har vært absolutt vellykket. Vi skal fortsette med driften på de to linjene, men linje 35 skal flyttes litt. Vi ønsker å justere noe for å kunne teste nye ting der, sier direktøren for mobilitetstjenester i Ruter.
– Har det vært noen ulykker på de to linjene i testperioden?
– Nei, det har ikke vært noen ulykker, men det har vært to uhell der et kjøretøy har skrapt borti et annet kjøretøy når det kjørte i manuell modus. Hendelsen var helt udramatisk og i lav fart, sier Endre Angelvik.
Som følge av covid-19-utbruddet er begge linjene med selvkjørende buss i Oslo innstilt inntil videre.
– Vi jobber nå for å åpne disse linjene opp igjen, sier Angelvik.
Fraktet 25.000 passasjerer
Ifølge Angelvik har Ruter kjørt rett i underkant av 15.000 kilometer og transportert cirka 25.000 passasjerer med de til sammen fire selvkjørende bussene i Oslo i løpet av pilotperiodene for de to strekningene.
– Har dere et tilsvarende anslag for Ski?
Tallet er mikroskopisk sammenliknet med det faktum at en million passasjerer fraktes av Ruter hver dag med den ordinære kollektivtrafikken, men direktøren for mobilitetstjenester i Ruter er optimistisk:
– Selvkjørende kjøretøy blir en del av fremtiden på en eller annen måte, men det er fortsatt mye usikkerhet rundt hvordan dette vil være realisert. Vi ønsker å holde oss i front av den teknologiske utviklingen og utnytte mulighetene den medfører. Derfor har vi startet utprøving av selvkjørende kjøretøy som en integrert del av kollektivtilbudet i Oslo, sier Angelvik.
En del av STOR-prosjektene
Ruters utprøvning av selvkjørende kjøretøy i Ski gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune, som delprosjekt under en større satsing kalt «Smartere Transport i Oslo-regionen» (STOR).
– Hensikten med STOR-prosjektene er å utnytte teknologiske fremskritt til å gjøre transport i Oslo-området enklere, mer bærekraftig og mer kostnadseffektiv, sier Angelvik.
Ingen permanent tilbud
– Vi har vi til slutt siktet oss inn på Ski som det mest interessante stedet sett ut ifra våre læringskriterier.
– Mens vi fortsetter å høste erfaringer i Oslo har det i fortsettelsen vært naturlig å se til resten av det geografiske området vi betjener, hvor operasjon i nye typer omgivelser kan gi selvkjøringsprosjektet et bredere læringsutbytte, sier direktøren for mobilitetstjenester i Ruter.
Ifølge ham har Ruter vurdert et stort antall områder og strekninger i Viken fylkeskommune, inkludert Kolbotn, og etter en totalvurdering har de valgt å teste selvkjørende busser i Ski.
– Vi har vi til slutt siktet oss inn på Ski som det mest interessante stedet sett ut ifra våre læringskriterier. Vi jobber nå sammen med Nordre Follo kommune i den videre planleggingen, sier Angelvik.
Han presiserer at dette ikke er et permanent tilbud, men et slags eksperiment, utprøving og justering for å høste erfaringer med selvkjørende kollektivtrafikk.
Ser frem til å prøve
– Dette er et spennende prosjekt som jeg ser frem til å prøve. Jeg er glad for at Ski by og Nordre Follo kommune er valgt ut til et prosjekt som bidrar til å utvikle kollektivtransporten, sier ordfører i Nordre Follo Hanne Opdan.
Hun sier det er viktig å tenke muligheter og se hvordan teknologien kan bidra til å fremme effektiv og miljøvennlig transport i tråd med innbyggernes behov og hvordan kommunen ønsker å utvikle Ski sentrum.
– Dette er et fremtidsrettet prosjekt med utprøving av ny teknologi. Ruter har forsikret oss om at sikkerheten er prosjektets høyeste prioritet. Det er viktig at både kjøretøy og strekninger vil være gjenstand for inngående sikkerhetsvurderinger i forberedelsen av prosjektet, og observasjoner og vurderinger vil gjøres kontinuerlig gjennom hele prosjektperioden, sier ordføreren.
– Ruter ikke bestemt ennå
Hanne Opdan påpeker at Ruter har satset mye i Nordre Follo frem til nå og innbyggerne har fått et svært godt kollektivtilbud mange steder, også mellom kommunens tettheter og mellom kommunene i Follo.
– Det er fortsatt mye å jobbe for, men vi har et godt samarbeid for gode tilbud flere steder i kommunen, sier Opdan.
– Hvor bør de selvkjørende bussene ha rute i vår kommune etter din mening? Kan det være snakk om strekninger mot Oppegård syd?
– Prosjektet starter etter planen til høsten. Det er mye som skal testes og bekreftes før det kan bestemmes hvor en rute kan komme til å gå, sier Opdan.
Flere internasjonale aktører
Til neste fase av selvkjøringsprosjektet utvides samarbeidet med nye aktører, blant annet med danske Holo (tidligere Autonomous Mobility AS), som er Europas ledende operatør av selvkjørende kjøretøy. Selskapet har erfaring fra pilotprosjekter i fem ulike land og står for driften av Ruters linjer med selvkjørende kjøretøy.
– Prosjektet vi gjennomfører med dem er blant de mest ambisiøse utprøvingene av selvkjørende kjøretøy i offentlig kollektivtransport noe sted i verden. Holo skaffer oss tilgang til kjøretøy og teknologi, står for drift av linjene og leder søknadsprosess og godkjenningsarbeid knyttet til kjøretøy og strekninger, sier Endre Angelvik.
Han sier at gjennom en avtale fremskaffet av Holo har Toyota Motor Europe og den finske teknologibedriften Sensible 4 nylig blitt innlemmet i prosjektet. Avtalen åpner for bruk av Toyota-kjøretøy utstyrt med Sensible 4-programvare på det kommende transporttilbudet i Ski.
– Siden oppstarten i mai i fjor har vi lært mye om hvilke teknologiske fremskritt vi er avhengige av for å kunne utvikle tilbudet. At vi nå har fått Toyota og Sensible 4 med på laget gjør det mulig for oss å ta et betydelig steg videre i piloteringen av selvkjørende kollektivtransport, og skape tjenester som er av enda større verdi for kundene våre. Vi er veldig spente på potensialet i dette samarbeidet og gleder oss til å komme i gang, sier Angelvik.
Les også: Fant ramponert stativ og kano slengt ut i vannet