«Bekymringsfullt» skolefravær, ventelister og saksbehandlingstid hos PPT
Sentralt for å forebygge skolefravær er blant annet gode fysiske skolemiljø, skriver Karianne Ekern i dette debattinnlegget,
NB: Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter.
I dagens kommunestyremøte i Nordre Follo kommune behandles både Økonomi og handlingsplan, med planlagte kutt innenfor i skole og oppvekst, og plan for arbeid med “bekymringsfullt” fravær.
Dessverre sitter ikke kutt i viktige tjenester og arbeid med skolefravær godt sammen.
Det er selvfølgelig flere grunner til at elever ikke klarer å gå på skolen, men blant de viktigste er mobbing, utrygt skolemiljø og manglende tilrettelegging i skolehverdagen.
Sentralt for å forebygge skolefravær er gode fysiske skolemiljø, fleksibel skoleledelse, god forståelse for læringsvariasjoner og et genuint ønske om at hele mangfoldet av elever skal finne sin plass og møtes med respekt og forståelse av alle på skolen. Helt sentralt er også et fungerende spesialpedagogisk miljø i kommunen, god kapasitet i PPT, og tidsmessig håndtering av henvisninger til PPT og av sakkyndige utredninger når elever har behov for ulike typer spesialpedagogisk hjelp eller skolene har behov for veiledning.
Her har vår kommune flere utfordringer. En ting er det fysiske skolemiljøet. Som vi har sett har f.eks. Ski skole såpass dårlig inneklima at lærere har mulighet til å jobbe hjemmefra når dette er praktisk mulig. Elevene har neppe samme fleksible tilpasning til et for dårlig inneklima.
Et annet punkt er universell utforming av utemiljøer og lekeplasser. Følgende forslag ble dessverre nylig nedstemt av flertallspartiene med begrunnelse at universell utforming er “fordyrende”.
"Tilrettelegging for barn med ulike funksjonsnedsettelser:
Uteområdene skal være tilgjengelige og inkluderende, slik at alle barn kan delta i leken uavhengig av funksjonsevne. Dette kan inkludere ramper, spesialdesignede lekeapparater og tydelig merking.”
Videre må skolene klare å bygge trygge skolemiljø. At dette har betydning for fraværet, har også administrasjonen beskrevet i saksfremlegget om skolefravær. Her må arbeidet intensiveres, en viktig faktor vil etter mitt syn være å lære av saker der skolene har mislyktes. Hva kunne og burde vært gjort annerledes? Hvordan kan man unngå at mobbesaker får utvikle seg til elever ekskluderes fra skolen?
For å sikre at alle har en god nok opplæringsarena er det videre viktig at alle elever får en skolehverdag der de har mulighet til å lære og mestre. Da er den spesialpedagogiske kompetansen og kapasiteten hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste helt sentralt. PPT veileder skolene og utarbeider sakkyndige utredninger som gir grunnlag for vedtak om spesialpedagogisk hjelp. I Nordre Follo har vi i mange år hatt ventelister til PPT som nødvendigvis har gjort at tilgang slik hjelp har tatt for lang tid. I tillegg opplever mange foreldre som har forsøkt å få henvist sine barn til PPT, at dette tidvis kan være vanskelig.
Det er derfor bekymringsfullt at kommunen i Økonomiplanen planlegger for reduksjon i henvisninger til PPT. Det er også bekymringsfullt at kommunen beskriver en praksis der sakkyndige utredninger blir pauset dersom en elev er syk eller venter på utredning i spesialisthelsetjenesten. Det er behov og ikke diagnose som gir rett til individuell tilrettelegging, og vi må forvente at pedagoger i PP-tjenesten er kompetente til å gi anbefalinger om tiltak uten å avvente en eventuell diagnose. Tidsmessige tiltak for å sørge for at alle elever får den opplæringen de har rett på i et trygt læringsmiljø er helt avgjørende for å forebygge “bekymringsfullt” skolefravær.
Vennlig hilsen
Karianne Ekern