Konstant på etterskudd
LEDER: Ukens leder i Oppegård Avis handler om å kommunisere med hverandre. Eller konsekvensene ved å la være.
Jeg har særdeles lite kunnskap om å drifte en stor kommune. Sannsynligvis er det svært krevende, og jeg er glad for at det ikke er meg som til en hver tid må ta store beslutninger som angår titusener av mennesker. Eller å håndtere tusenvis av ansatte. «Gud forby» å ha personalansvar for titusenvis av ansatte.
Det jeg derimot kan ett og annet om er kommunikasjon. Er man sjef på en arbeidsplass er min erfaring at det er lurt å snakke med sine ansatte. Da får man ganske raskt en oversikt over hvordan tempen er ute i arbeidsstokken. Er man forelder, mener jeg det er lurt å snakke med barna sine. Gjerne så mye som mulig. Er man i et parforhold kan det også være lurt å slå av en prat i ny og ne.
Tro meg, jeg vet en del om det også.
Daglig får vi e-post og telefoner fra irriterte innbyggere som forteller oss om saker de gjerne skulle fått løst, eller i det minste fått svar på.
Eskil Bjørshol, redaktør i Oppegård Avis
Det blir kanskje banalt å sammenligne kommunedrift med livet generelt, men jeg tror det har noe for seg. Det er blant annet derfor jeg synes det er så utrolig merkelig å hele tiden oppdage at kommunen er på etterskudd i dialogen med sine innbyggere. Daglig får vi e-post og telefoner fra irriterte innbyggere som forteller oss om saker de gjerne skulle fått løst, eller i det minste fått svar på. Noen har ventet i uker, andre måneder og år.
Må det være sånn? Må det virkelig være én stakkars person i kommunen som har ansvaret for å svare på samtlige innbygger-henvendelser som gjelder vei og trafikk?
Den siste tiden har vist at det er lite klokt å ikke svare. Kanskje er det bortimot det motsatte av et sjakktrekk. Kall det gjerne å be om bråk.
Akkurat nå virker det å være et enormt gap mellom antallet henvendelser folk i Nordre Follo ønsker svar på, og det antallet kommunens folk faktisk klarer å svare på. Skal det være sånn? Er det systemene det er noe galt med eller er det feildisponering av menneskelige ressurser? Som sagt har jeg lite kunnskap om å drifte en kommune, så svaret må komme fra noen andre enn meg, men jeg registrerer at det er misnøye der ute.
Mye misnøye.
Noe av misnøyen kan du lese om i denne utgaven. Blant annet om familien Mehrizadeh fra Båtsleppa på Kolbotn som står frem med sin historie på side 4 og 5. De opplever nå det de kaller et personlig helvete etter at en utbygger, i samråd med kommunen, endret sitt opprinnelige planforslag. Det har fått alvorlige konsekvenser for familiens livskvalitet.
Godt stoff for oss er som regel dårlig nytt for kommunen. Kunne saken over vært løst med dialog eller kommunikasjon? Ikke vet jeg. Jeg kan som kjent lite om drift av kommune.
Kunne saken på side 12 vært løst med dialog og kommunikasjon? Tja, ikke se på meg. Jeg kan lite om kommunedrift.
Én ting skal de i alle fall ha, Nordre Follo kommune. Ting har nemlig en forunderlig tendens til å «løse seg» så fort saken havner hos lokalavisen. Bedre sent enn aldri, er det et gammelt ordtak som heter.
Vi som lager Oppegård Avis setter i alle fall umåtelig pris på alle som tar kontakt med oss. Vi en en liten gjeng med høy arbeidskapasitet, men vi kan ikke hjelpe alle. Men svar, det skal du i alle fall kunne forvente.
Såpass synes vi nemlig du fortjener.
Ha en fin uke i Oppegård!
Eskil Bjørshol
Redaktør