LÆRERMANGEL: Mange skoler sliter med å få tak i lærere.

Mangler lærere i grunnskolen

Hele 154 lærerårsverk, som tilsvarer over en femtedel av alle lærerårsverkene i Nordre Follo, utføres av ansatte uten lærerutdanning.

Publisert Sist oppdatert

Det er Utdanningsforbundet som har presentert statistikken over hvordan kommunene ligger an når det gjelder mangel på lærerne i grunnskolen, det vil si ansatte med lærerutdanning. Statistikken er basert på SSBs statistikk for 2020.

Ifølge denne oversikten har grunnskolene i Nordre Follo en andel på 21 prosent, tilsvarende 154 av de totalt 723 lærerårsverkene, som utføres av ansatte som ikke har lærerutdanning.

Mangelen på lærerne er enda større i Oslo. Når det gjelder Follo, har tre Follo-kommuner noe høyere prosentandel enn Nordre Follo (25 prosent i Enebakk, 24 prosent i Vestby og 23 prosent i Frogn), men ser vi antall årsverk som utføres av ansatte som ikke har lærerutdanning, er det storkommunen Nordre Follo som ligger på jumboplass i regionen med hele 154 lærerårsverk. Se tabellen nedenfor.

MANGLER LÆRERNE: Oversikten viser antall og prosentandel av lærerne som jobber i de respektive kommunene uten lærerutdanning.

60 av 787 oppfyller ikke kompetansekrav

Ser vi på statistikken for 2021-2022 fra Utdanningsdirektoraktet, ser vi at Nordre Follo kommune har 787 lærere, hvorav 60 av disse ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting (jf. opplæringsloven § 10-1 og friskoleloven § 4-2).

SJEKK STATUS: Statistikken for 2021-2022 viser mangel på lærere i Oppegård.

Sofiemyr og Greverud

Av alle barneskolene i Oppegård er det Sofiemyr skole og Greverud skole som sliter mest. De har henholdsvis 13,9 prosent og 9,6 prosent av lærerne som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting.

I hele Nordre Follo er situasjonen verst på Bøleråsen skole (6 av 28 lærere ikke oppfyller kompetansekravene) og Hebekk skole (12 av 35 lærere ikke oppfyller kompetansekravene). Det er kun på to barneskoler i kommunen (Siggerud skole og Sofiemyråsen ressurssenter) at alle lærere oppfyller kompetansekravene.

Fløysbonn ungdomsskole

Når det gjelder ungdomsskolene i Oppegård, er det Fløysbonn ungdomsskole som har flest lærere (og størst andel blant ungdomsskolene i Nordre Follo) som ikke oppfyller kompetansekravene (to av 28).

Follo barne- og ungdomsskole, som har 43 elever, har fem av de totalt 19 lærerne på 8.-10. trinn som ikke oppfyller kompetansekravene.

Om lærerårsverk

  • I norsk skole skal lærernes samlede arbeidsoppgaver utføres innenfor et årsverk på 1 687,5 timer.
  • Av årsverket er 38 uker sammenfallende med elevenes skoleår mens seks dager (45 timer) brukes til kompetanseutvikling og planlegging.
  • Utover dette er lærernes årsverk ikke delt opp i arbeidstid per uke eller dag, slik det ofte er i arbeidslivet for øvrig.
  • Lærere fordelt etter stillingsprosent i hovedarbeidsforholdet viser at det er klart vanligst å arbeide heltid (100 prosent stilling).

  • 73 prosent av de som arbeidet som lærere i Norge i 4. kvartal 2020 hadde en stillingsprosent på 100 eller mer, både i grunnskolen og i videregående skole. Samtidig vil dette si at nær én av fire lærere jobbet deltid.

  • Det er noe mer vanlig med lav stillingsprosent under 20 blant de som underviser i grunnskolen enn i videregående skole, der disse utgjorde henholdsvis 7 og 4 prosent av lærerne i 4. kvartal.

Kilde: Utdanningsforbundet.no

Powered by Labrador CMS