Mangler lærere i grunnskolen
Hele 154 lærerårsverk, som tilsvarer over en femtedel av alle lærerårsverkene i Nordre Follo, utføres av ansatte uten lærerutdanning.
Det er Utdanningsforbundet som har presentert statistikken over hvordan kommunene ligger an når det gjelder mangel på lærerne i grunnskolen, det vil si ansatte med lærerutdanning. Statistikken er basert på SSBs statistikk for 2020.
Ifølge denne oversikten har grunnskolene i Nordre Follo en andel på 21 prosent, tilsvarende 154 av de totalt 723 lærerårsverkene, som utføres av ansatte som ikke har lærerutdanning.
Mangelen på lærerne er enda større i Oslo. Når det gjelder Follo, har tre Follo-kommuner noe høyere prosentandel enn Nordre Follo (25 prosent i Enebakk, 24 prosent i Vestby og 23 prosent i Frogn), men ser vi antall årsverk som utføres av ansatte som ikke har lærerutdanning, er det storkommunen Nordre Follo som ligger på jumboplass i regionen med hele 154 lærerårsverk. Se tabellen nedenfor.
60 av 787 oppfyller ikke kompetansekrav
Ser vi på statistikken for 2021-2022 fra Utdanningsdirektoraktet, ser vi at Nordre Follo kommune har 787 lærere, hvorav 60 av disse ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting (jf. opplæringsloven § 10-1 og friskoleloven § 4-2).
Sofiemyr og Greverud
Av alle barneskolene i Oppegård er det Sofiemyr skole og Greverud skole som sliter mest. De har henholdsvis 13,9 prosent og 9,6 prosent av lærerne som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting.
I hele Nordre Follo er situasjonen verst på Bøleråsen skole (6 av 28 lærere ikke oppfyller kompetansekravene) og Hebekk skole (12 av 35 lærere ikke oppfyller kompetansekravene). Det er kun på to barneskoler i kommunen (Siggerud skole og Sofiemyråsen ressurssenter) at alle lærere oppfyller kompetansekravene.
Fløysbonn ungdomsskole
Når det gjelder ungdomsskolene i Oppegård, er det Fløysbonn ungdomsskole som har flest lærere (og størst andel blant ungdomsskolene i Nordre Follo) som ikke oppfyller kompetansekravene (to av 28).
Follo barne- og ungdomsskole, som har 43 elever, har fem av de totalt 19 lærerne på 8.-10. trinn som ikke oppfyller kompetansekravene.