Uenige om skole-prioriteringene
Vi har spurt lokalpolitikerne hva de mener rundt lærertettheten i Oppegård. Her er det stort sprik i meningene rundt temaet.
De siste fem skoleårene har antall elever på 1. til 7. trinn økt med 282 elever uten en tilsvarende økning i antall lærerstillinger.
Den siste tilstandsrapporten viser at Oppegård hadde i 2015/2016 den laveste lærerdekningen på 1. til 7. trinn i kommunegruppe 13, den såkalte kommunegruppe 13 består av 39 store kommuner Oppegård kommune kan sammenligne seg med, med 3,2 flere elever per lærer i snitt i Oppegård enn gjennomsnittet for kommunegruppen.
Les også: Oppegård på jumboplass på lærertetthet
Ifølge tilstandsrapporten har tallene sammenheng med et økende antall elever i Oppegård uten en tilsvarende økning i antall lærerstillinger.
PS! Saken fortsetter under bildet!
– Dyrt og lite effektivt
Vi har spurt lokalpolitikerne hva de mener er riktig å gjøre i denne sammenhengen, og varaordfører Siv Ksapersen er ikke nødvendigvis positiv til bare å styrke lærertettheten.
– Det er ikke slik at lærertettheten alene er oppskriften på den beste skolen, sier Siv Kaspersen (H).
Les også: – Oppegård-skolen er ingen budsjettvinner
Hun sier det blir både dyrt, lite effektivt og treffer dårlig.
– Det er et faktum at de kommuner som ikke er innenfor den normen man i dag snakker om, er de kommuner som leverer de beste skoleresultatene. Settes det en norm, er jeg redd forskjellene øker i skole-Norge, sier Kaspersen.
– Uenig
Synnøve Kronen Snyen (SV) påpeker også at SV har i flere tiår kjempet for flere lærere, men har blitt nedstemt.
Les også: Oppegård på jumboplass på lærertetthet
– Høyre og posisjonen vet utmerket godt at vi er den kommunen i landet som bruker nest minst penger på skole per elev. Når jeg påpeker dette, får jeg svar om at det er fordi vi har så gode resultater på nasjonale prøver, så vi har en veldig kostnadseffektiv skole.
Kronen Snyen påpeker også at den siste tiden har vært preget av alvorlige hendelser i Oppegård_skolen. Hun mener økt lærertetthet er et viktig tiltak for at elever skal trives.
Les også: – Vi trenger flere lærere
Gruppeleder for Oppe gård Ap, Merete Bellingmo, er uenig med Kaspersen.
– Det hjelper lite med satsning på kurs i koding når vi ikke ansetter flere lærere. Vi har i våre forslag lagt masse penger i skole, men dette har vi ikke fått flertall for, sier hun.
PS! Saken fortsetter under bildet
– Viktig å satse
Inger Johanne Bjørnstad (V) mener også at høy lærertetthet er viktig å satse på, spesielt i de første årene.
– Det er fordi elevene har veldig forskjellige forutsetninger når de starter på skolen, og særlig i denne alderen har hver enkelt stort behov for å bli sett. Det at de klarer å henge med i starten av skolegangen, har stor betydning for videre læring.