FORSTÅELSE: – Selv var jeg ingen stjerneelev, og måtte ta gymnas om igjen. Dette har kanskje gjort at jeg har en større forståelse for de som ikke får det helt til, sier den erfarne læreren.

Gleder seg til jobb hver dag

– Jeg vurderte først å bli anleggsingeniør! Men så fant jeg ut at arbeid med barn og unge mennesker er mer spennende. Terje Sand (66) har vært lærer i 40 år i år, og har ingen planer om å gi seg.

Det er nok mange som kjenner denne mannen: høy og slank. Sindig og rolig. Men kvikk, rask og våken.

Terje Sand (66) har vært lærer i fire årtier.

– Først jobbet jeg på Ingieråsen skole, deretter Hellerasten, og til slutt Flåtestad, hvor jeg jobber nå. Her har jeg vært siden skolen åpnet i 2004.

Og er det én som har opplevd utviklingen i skolen, så er det han.

– Før kunne jeg være konge i mitt eget klasserom-rike med lukkede dører. Ingen hadde innsyn, og kunne følge med på hva som foregikk. Nå er alt mye mer åpent og transparent, forklarer han.

Saken fortsetter under bildet. 

Byråkrati

40 ÅRS ERFARING: Lærer Terje Sand. 

Vi går bort til 8. klassen hans som har norskundervisning. De sitter i et åpent landskap, bare hyller skiller dem fra resten av elevene fra 9. trinn som har pause. Det er hverken stille eller lukket, men elevene følger likevel oppmerksomt med.

– Åpenhet er positivt, for vi lærere blir mer sett, og er mer tilgjengelige, sier Sand.

Men det er ikke bare fryd og gammen.

Les også: Stort portrettintervju med AUF-Mani

– Nå er det mer omfattende byråkrati. Alt skal dokumenteres og begrunnes, samfunnet og foreldre skal ha innsyn i alt. Papirarbeid tar mye tid. Skulle gjerne brukt mer tid på for- og etterarbeid og tid med elevene, sier han.

Først trivsel, så kunnskap

Nå er det heldigvis mer fokus på at elevene skal ha det bra.

– Jeg bruker å si: først trivsel, deretter kunnskap. Elevene lærer ikke godt hvis de ikke er trygge og trives. Jeg vil gi dem muligheten til å få en god selvfølelse, oppdage sine ferdigheter. Ikke alltid fortelle dem hva de kan bli bedre til, men hva de er gode til. Vi må glede oss over dagen i dag og det vi har nå, det er nok av press og jag ellers.

INSPIRASJON: – Jeg husker godt lærer Dahl. Han var avslappet og uhøytidelig, men stilte tydelige krav. Jeg tror nok han har vært en inspirasjon for meg, mimrer Sand. Her er han med sin 8.-klasse på Flåtestad skole.

Saken fortsetter under bildet. 

Noe å stå opp til

Selv om han har nådd pensjonsalder, har han ingen planer om å realisere det.

– En kollega på min alder gikk nettopp av med pensjon. Da måtte jeg tenke meg litt om... Men det varte ikke lenge! Elevene har inspirert meg til å fortsette å arbeide, og jeg gleder meg til å gå på jobb hver morgen! Jeg er egentlig et b-menneske, skjønner du, og bedagelig av natur! Så derfor er det så viktig å ha noe å stå opp til. Det å stå opp hver dag, gå på jobb, og møte fantastiske kolleger og elever, gir meg livsglede. Jeg vil alltid lære meg noe nytt, bli en bedre lærer. Så jeg spør gjerne elevene og kolleger om råd, forteller han.

Livsviktig lek

Sand forklarer at han evner å være tilstede her og nå. Han lever i nuet, og dveler ikke så mye ved fortiden, og stresser ikke veldig over fremtiden. Og er det én ting han tror er viktig at man ikke mister med årene, så er det leken.

UTVIKLING: Sand var her da de hadde en datamaskin på én ISDN-linje på begynnelsen av 90-tallet. Nå er mye av undervisningen digital. Han er også én av skolens to IT-konsulenter.

Les også: Padlet til Athen - for fred - alene i kayakk fra Oslo

– Evnen til å leke er viktig. Jeg synes det virker som mange unge har mistet den uskyldige og barnslige leken; alt er organisert. Men, på den andre siden, er ungdommen i dag modnere, mer kunnskapsrike og reflekterte enn før. Jaget etter resultater har nok overskygget leken, men de har bedre holdninger, og det er mye mindre mobbing, forteller han.

Saken fortsetter under bildet. 

Jobbe med mennesker

FORSTÅELSE: – Selv var jeg ingen stjerneelev, og måtte ta gymnas om igjen. Dette har kanskje gjort at jeg har en større forståelse for de som ikke får det helt til, sier den erfarne læreren.

66-åringen virker som en av de som ikke lar tiden tære. Hva er det som gjør at han fortsatt er så kvikk og rask? Det han forteller underveis, danner et ganske tydelig bilde:

Les også: Møt de musikalske tvillingene Habbestad

– Jeg vurderte først å bli anleggsingeniør, for jeg er jo en duppedittmann! Men så fant jeg ut at at arbeid med barn og unge mennesker er mer spennende. Det valget er jeg glad for at jeg tok!

Saken fortsetter under bildet!

 Fakta om Terje

  • Gift, har to barn og fem barnebarn.
  • Fra Oslo, bor på Kolbotn.
  • Har vært lærer i 40 år.
  • Er nå lærer på Flåtestad skole. Tidligere skoler er Ingieråsen og Hellerasten.
  • Tok grunnutdanning som allmennlærer, jobbet ett år i barnehage, og halvannet i barneskole. Tok så videreutdanning i idrett, jobbet så på ungdomsskole.
  • Unerviser i matte, naturfag og kroppsøving. Er også IT-rådgiver.

 

Powered by Labrador CMS