Slik håndteres lærermangelen i Nordre Follo
Er du interessert i å jobbe i skole? Nordre Follo har flere ledige stillinger.
Ifølge kommunens hjemmeside har Nordre Follo totalt 20 ledige stillinger innen undervisning og opplæring for tiden, hvorav 14 er faste stillinger.
Frem til onsdag 23. februar pågår det hovedutlysning for å få tak i nye lærere til grunnskolene i Nordre Follo for det neste skoleåret. I en henvisningsannonse på Finn skriver kommunen blant annet følgende:
"Sammen om en god oppvekst – skolene i Nordre Follo ønsker flere dyktige lærere velkommen til samhandling og nyskaping!
Fra 1. august 2022 har vi ledig flere faste lærerstillinger og vikariater ved skolene i Nordre Follo kommune. Vi har 21 grunnskoler, fra grensen til Oslo i nord og Ås i sør. Vi har i tillegg Newton Nordre Follo som trenger lærer.
Skolene i Nordre Follo kommune søker flinke lærere som vil engasjere og involvere barn og unge. Hos oss skal hver elev få virkeliggjøre sitt potensial for utvikling og læring. Elevenes skoledag skal preges av mestring og lyst til å lære. Vi setter arbeid med elevenes skolemiljø høyt, og alle skolene har et godt system for å samarbeide om et godt og trygt miljø for elever og ansatte."
For å bli kjent med Nordre Follo anbefales søkerne å se på denne videoen.
21 prosent uten lærerutdanning
Oppegård Avis har nylig skrevet at kommunen sliter med å få tak i lærerne som oppfyller kompetansekravene for tilsetting.
Hele 154 lærerårsverk, som tilsvarer 21 prosent eller over en femtedel av alle lærerårsverkene i Nordre Follo, utføres av ansatte uten lærerutdanning. Av alle grunnskolene i Oppegård er det Sofiemyr skole og Greverud skole som sliter mest.
Vi har spurt kommuneadministrasjonen om hvordan de ser på den ovennevnte problemstillingen, og hvilke tiltak som er igangsatt for å få tak i flere lærere.
Les også: Mangler lærere i grunnskolen
Velger bort Nordre Follo
Lavere/ ikke-konkurransedyktig lønn gjør at flere av kommunens lærere og barnehageansatte velger bort Nordre Follo til fordel for Oslo. I tillegg er det også lønnsforskjeller for likt arbeid innad kommunen. Dette har Oppegård Avis skrevet om i flere artikler siden i fjor høst. Vi har også skrevet at lokalpolitikerne ikke har bevilget noen midler for 2022 til å satse på økt rekruttering av lærerne, og heller ikke til lønnsøkning eller kompetanseheving for lærerne.
– Vi har ikke fått noen statlige signaler på at det kommer «friske» midler til lønnsøkning eller kompetanseheving for lærerne, sier områdelederen for skolene i Nordre Follo, Katti Anker Teisberg.
Les også: Er høye lederlønninger i offentlig sektor nødvendig?
Rekrutterer fortløpende
Samtidig påpeker områdelederen for skolene i Nordre Follo at kommunen rekrutterer fortløpende til ledige lærerstillinger, og tilsetter så langt det er mulig ansatte som fyller kompetansekravene.
Teisberg understreker også at kommunen jobber systematisk med felles kompetanseheving for lærerne, som allerede er ansatt i kommunen.
– Det er opprettet nettverk for kompetansebygging og det holdes ulike kurs. Vi har fokus på god pedagogisk praksis knyttet til de nye lærerplanene som LK20, god digital praksis og god lese- og skriveopplæring. Vi samarbeider med Universitetet i Oslo, Oslo Met og Universitetet i Stavanger om det faglige innholdet, sier hun.
Les også: Krever konkurransedyktig lønn
50 tar videreutdanning
Nyansatte lærere får veiledning og deltar i et nettverk for nyutdannede, og det samme gjør deres veiledere, ifølge kommunen.
– Vi har også kurs i programmering. Kommunen har nettverk for arbeid med trygt og godt skolemiljø. Vi har mange lærere som årlig tar etter- og videreutdanning, påpeker Teisberg.
Hun sier 59 lærere gjennomførte videreutdanning i 2020-2021 (19 i engelsk, 15 i matematikk og 9 i norsk), og i 2021-2022 er det 50 lærere som tar videreutdanning (10 i engelsk, 15 i matematikk og 6 i norsk).
Les også: – Skaffet vikarer i 85 prosent av tilfellene
Størst behov på barnetrinn
For å møte kompetansekravene som kom i 2015 har Nordre Follo fortsatt et behov for videreutdanning av kommunens lærere, særlig i engelsk, men også i norsk og i matematikk.
– Barneskolene har størst behov. Ungdomsskolene har et mindre behov for videreutdanning i disse fagene. Regjeringen jobber nå med et lovforslag hvor de vil vi fjerne kompetansekravene for å undervise i spesifikke fag for lærere utdannet før 2014. Hva dette innebærer for Nordre Follo må vi utrede, sier Teisberg.
Les også: Slik ville partiene i Nordre Follo løse bemanningsutfordringene på skolene i 2019
50 prosent søker jobb et annet sted
I dag mangler det over 16.000 lærere i Norge, og i de to siste årene har søkertallene til lærerstudiene gått ned, ifølge Utdanningsforbundet. De viser til undersøkelsen fra Respons analyse fra i fjor som viste at over 50 prosent av lærerne hadde søkt eller vurderte å søke jobb et annet sted enn i skolen.
Tidligere denne uken kom de foreløpige tallene fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) som viser lønnsutviklingen i Norge for 2021.
TBU har beregnet lønnsveksten til 3,4 prosent for landet som helhet. Svakest ut kommer lærerne. For lærerne er lønnsveksten på 2,3 prosent. At lærerlønnen ikke holder tritt med andre lønninger vil forverre krisen, mener Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal. Han er svært bekymret over utviklingen.
Les også: Brutt kravet til lærertettheten på to skoler
– Lærerkrisen vil forsterkes
– Lærerne taper og lærerkrisen vil forsterkes. Dette er uansvarlig av KS. Det er dette vi har advart mot, og det er dette som var grunnen til at det var streik i Unio i fjor. Nok en gang ser vi at lærerne ikke verdsettes lønnsmessig. År etter år opplever vi en svakere lønnsvekst enn det andre grupper får, sier Handal til Utdanningsforbundet.
Han mener videre at de siste TBU-tallene må få betydelige konsekvenser for vårens lønnsoppgjør.
– Det er åpenbart at rammen i offentlig sektor i det kommende lønnsoppgjøret må opp og være høyere enn det frontfaget og privat sektor lander på. Det er det som skal til for at vi også skal kunne få et lønnsløft for lærerne.
Les også: Store utfordringer i grunnskolen