Slik takler Puls-kjeden de store korona-utfordringene
– Vi må ha kontroll på kostnadene, sier Pekka Lundefaret. Nå innfører Puls maksgrense på antall medlemmer.
Mange næringsdrivende la bak seg et knalltøft 2020, og det har ikke startet så mye bedre etter at Nordre Follo gikk i full nedstenging fredag 22. januar.
En av dem som har fått merke det spesielt godt er treningssenteret Puls og Pekka Lundefaret. Han omtaler det siste året som hardt, tøft og utfordrende. Denne uken kommer det en liten lettelse i koronarestriksjonene, men treningssentrene må fortsatt være stengt. I periodene de har vært i drift, har dette vært med svært strenge smitteverntiltak.
– Vi har ekstremt fokus på smittevern. Der det tidligere var 30 personer på gruppetimer, er tallet nå på ti. Alle registreres når de kommer til timer. Vi har selvsagt 2-meterssoner rundt alle apparatene, og vi desinfiserer kontinuerlig. Vi er nødt til å ha det slik, men det er klart dette fører til økte driftskostnader, sier Pekka Lundefaret.
Takker medlemmene
For å underbygge at det skal være trygt å besøke Puls, innføres nå en ny ordning så lenge pandemien varer.
– Vi innfører et makstall på antall medlemmer på alle sentrene våre. Dette gir oss også kontroll på kostnadene. På to av sentrene våre har vi allerede aldersgrense samt et begrenset antall medlemmer. Nå tar vi dette videre til alle sentrene våre, sier Pekka, som langt på vei takker medlemmene for at Puls har klart seg gjennom pandemien så langt.
– Vi merker en enorm lojalitet. Vi kan ikke annet enn takke, sier Pekka.
Ventelister ved behov
Puls-kjeden har cirka 200 ledige plasser ved senteret på Trollåsen, og 150 ledige plasser på Langhus. Ved avdelingene på Bøleråsen og Greverud, det nyeste av sentrene, er det bare noen få plasser ledige.
– Vi kommer til å operere med ventelister ved behov. Det er mye smitte ute i samfunnet, men ingen har blitt smittet ved våre sentre. Vi skal jobbe knallhardt for at dette fortsetter. Det siste året har vi gitt begrepet "et rent senter" nytt innhold, sier Pekka Lundefaret, som også bruker anledningen til å rose spesielt kundeansvarlig Robin Jensen i Puls-kjeden.
– Han har gjort en ekstremt god og viktig jobb med å følge opp medlemmene med informasjon. Det er også gledelig at han nå er 100 prosent tilbake i jobb og ute av permisjon.
Pekka og de seks andre eierne har satt maksgrense på antall medlemmer. I tillegg jobbes et intenst for holde de ansatte i selskapet.
– Vi er fint lite uten ansatte. Veldig mange har vært med på å bygge Puls til det vi er i dag, noe som gjør en forskjell i lokalmiljøet vårt. Jeg synes nedstengingen rammer urettferdig, og det har gått spesielt hardt ut over våre personlige trenere (PTer).
Forstår utfordringene
Pekka viser til at PT-timer foregår en til en, og det er ikke noe problem å holde to meters avstand.
– Derfor er det rart at frisører, fysioterapeuter og andre bransjer kan holde oppe, mens vi alltid blir stengt. Hvor er logikken? spør Pekka Lundefaret, som samtidig understreker at han har ingen problemer med å forstå utfordringene pandemien skaper i samfunnet.
– Men jeg synes det samtidig må være viktig at tiltakene kommer der smitten faktisk spres. Her finnes det ingen dokumentasjon på treningssentrene, sier Pekka Lundefaret.