Gjør klart til skolestart
– Jeg gleder meg. Vi skal finne nye måter å klemme på, sier rektor Nina Kristin Sæthre. Mandag kommer 333 elever tilbake til Tårnåsen skole.
Seks uker har gått siden regjeringen innførte de mest inngripende tiltakene den norske befolkningen har opplevd i fredstid. Blant annet ble skoler og barnehager stengt fra og med fredag 13. mars. Undervisningen har siden vært digital med hjemmeskole.
Tirsdag denne uken åpnet barnehagene i Nordre Follo med klare regler for å hindre eventuell smittespredning. Skolene har digitale hverdager, men samtidig jobbes det med å klargjøre. Mandag kommer 1.-4. trinn tilbake til skolene. På Tårnåsen skole ser
rektor Nina Kristin Sæthre med stor glede frem til å få barna tilbake.
– Fellesskapet har vært savnet, selv om vi har klart å dra noe av det med oss inn på det digitale.
Nina Kristin Sæthre, Tårnåsen-rektor
– Dette har vi gått og ventet på, men vi er selvsagt også glade for vurderingene som er gjort for å hindre smittespredning. Nå må vi stole på ekspertisen. Her på Tårnåsen rår det stor positivitet, og det er jeg sikker på at det gjør også ved de andre skolene i Nordre Follo, sier Sæthre.
Halvparten tilbake
Oppegård Avis møtte rektoren ute i skolegården, mens hun tok en pause mellom planlegging, rektormøter og travle timer før innrykket førstkommende mandag. Ved Tårnåsen kommer 333 av cirka 600 elever tilbake til skolen.
Nina Kristin Sæthre er klar over at situasjonen har vært utfordrende for barn og familier de siste ukene. Hun forteller at fjernundervisningen ved Tårnåsen likevel har gått svært bra, forholdene tatt i betraktning. Hun mener både elever og ansatte har fått mye ny kompetanse, og det klekkes ut kreative ideer.
– Vi har 600 elever og 80 ansatte. Jeg har vært opptatt av at vi må skape nærhet på den digitale måten. Lærerne har hver dag hatt en kanal hvor vi kan fortelle litt om dagen som har gått. En strålende måte å utveksle erfaringer, og i tillegg skapes det en delingskultur. Like før påske hadde alle ansatte også en egen påskeavslutning på Teams, hvor det tidvis boblet over av kreativitet. Jeg tenkte det ikke skulle vare så lenge, men vi holdt på i 1 time og 45 minutter, forteller Nina Kristin Sæthre.
Kohorter
Nå planlegges det hvordan 15 og 15 elever skal være sammen i kohorter, grupper av barn med voksne, som gjennom skoledagen stort sett skal holde seg unna de andre kohortene. Inn- og utmarsj på skolen er viktig tema. Et sterkt fokus på hygienetiltak og renhold. Tårnåsen-rektoren har mange ting å tenke på, men hun er tindrende klar på én ting:
– Vi tenker på det. Akkurat som vi ville tenkt på det dersom familien vår hadde vært her. Vi som jobber på skolen er like opptatt som foreldrene av at hverdagen skal gjennomføres best mulig, og riktigst mulig i henhold til reglene som er laget.
– Sjekklista og veilederen fra Folkehelseinstituttet skal selvsagt følges. Torsdag denne uken inviterte vi personalet på trinn 1-4 til informasjonsmøte om den nye hverdagen. De kom selvsagt trinn for trinn til forskjellige tider. Vi har stort personalrom, så det går bra i henhold til reglene, sier Nina Kristin Sæthre, som også erkjenner at skolen på Tårnåsen har et stort fortrinn:
Klemmene
– Vi er heldige som har store, fine rom og flotte uteområder. Vi skal klare å gjennomføre den nye skoledagen på en god måte. Jeg har også masse kontakt med andre rektorer i Nordre Follo, og vi samarbeider veldig godt i denne situasjonen. Den gode støtten fra ledelsen i kommunen er også avgjørende for oss.
Tårnåsen-rektoren innrømmer at det blir vanskelig å ikke gi de varme klemmene når barna kommer tilbake på mandag.
– Ja, det blir noe av det vanskeligste. Vi må finne en ny klem på skolen vår. Fellesskapet har vært savnet, selv om vi har klart å dra noe av det med oss inn på det digitale. Nå skal vi ta imot de minste trinnene mandag, og så gleder vi oss til at skolen blir fulltallig når tiden er moden for det, sier Nina Kristin Sæthre.