FORTSATT FRUSTRERT: Rolf Arnesen er fortsatt frustrert over den manglende trafikksikkerheten ved Kornmoenga på Tårnåsen.

Ble lovet tiltak, men ingenting har skjedd

TÅRNÅSEN: I dag er det nøyaktig to år siden beboere etterlyste og ble lovet trafikktiltak på Kornmoenga. De venter fortsatt.

Publisert

Tårnåsen, 21. september 2021:  – Det er den manglende respekten for 30-sonen, kombinert med at kommunen i sin tid anla kanskje Oppegårds fineste og retteste veistrekning som «innbyr til fart», som er problemet. Mange bilister har altfor høy fart når de kommer til bussholdeplassen på Tårnåsen, og det er daglig vanvittige forbikjøringer av busser, sier Rolf Arnesen til Oppegård Avis.

2021: 21. september 2021 så det slik ut da Oppegård Avis var på plass.

– Akkurat like ille

Tårnåsen, 21. september 2023: – Jeg kunne gjentatt hvert eneste ord jeg sa for to år siden. Det er akkurat like ille, om ikke enda verre, sier Rolf Arnesen.

Både han og Oppegård Avis rister oppgitt på hodet i det en Kia suser forbi bussen på bussholdeplassen, selvsagt uten sjans i havet til å se om det kommer fotgjengere.

2023: 21. september 2023 ser det slik ut mens Oppegård Avis er på plass.

– Farten er for høy

I 2021 var Arnesen styreleder i borettslaget som er nærmeste nabo til den sterkt trafikkerte Valhallaveien. Den eneste forskjellen fra sist er at han har gitt styre-stafettpinnen videre. 

Trafikkbildet er nemlig akkurat likt, og Arnesen har derfor på ny invitert oss til å se «elendigheten» med egne øyne:

– Det er farten som er for høy. Folk bryr seg åpenbart ikke om fartsgrensen, for det er 30-sone her, sier Arnesen, som fortsatt venter på tiltakene han ble lovet.

– Det beste hadde vært to ordentlige fartsdumper, rett etter de to skiltene med 30-sone, mener Arnesen.

GODT MERKET: 30-sonen er godt skiltet, men ifølge Rolf Arnesen er det langt fra alle som respekterer skiltingen.

Lovte tiltak

I 2021 var det Gry Larsen, virksomhetsleder for vei og park i Nordre Follo, som kommenterte saken fra kommunens side. Hun kunne da forsikre Arnesen og andre Oavis-leser om at trafikksituasjonen i dette området var vurdert som så prekær at den fikk høyeste prioriteringsnivå. 

I praksis betød det at de vedtatte tiltakene (30-skilting og fartsdempende tiltak slik som lenger syd i Valhallaveien) er så viktige at de «bør gjennomføres i perioden 2021-2024».

Gry Larsen er fortsatt virksomhetsleder i vei og park-avdelingen i Nordre Follo kommune, men denne gangen er det Nina Larsen Tveten, avdelingsleder plan- og prosjektavdelingen i Vei og park, som får besvare følgende spørsmål

– Hvorfor har det ikke skjedd noe her og når kan de forvente at tiltakene blir gjennomført?

– Kommunen jobber både gjennom året og langsiktig med fysiske trafikksikkerhetstiltak, som etablering av fartshumper, skilting og siktrydding ved kryss. Vi planlegger og prioriterer de fysiske trafikksikkerhetstiltakene etter prioriteringen i Tiltaksplan trafikksikkerhet 2021-2024, som er vedtatt av kommunestyret. Tiltaksplanen er innholdsrik og favner om hele Nordre Follo kommune, begynner Larsen Tveten.

Hun skal få fortsette å ha ordet:

– I Tiltaksplan trafikksikkerhet 2021-2024 er det for ulike steder langs Valhallaveien vedtatt at vi skal prioritere tiltak som siktrydding og fartsdempende tiltak. Valhallaveien er høyt oppe på lista over prioriterte tiltak. Det er likevel andre tiltak som er enda høyere prioritert, som for eksempel hjertesonetiltak ved Greverud skole som vi skal gjennomføre i år.

Helt til slutt har avdelingslederen en oppfordring.

– Som innbyggeren peker på i denne saken, opplever han at bilister ikke overholder fartsgrensen. Vi ønsker derfor å legge til at trafikkbildet blir stadig tettere og god samhandling på veiene er viktig. Alle må følge Veitrafikkloven som sier at man skal kjøre aktpågivende og hensynsfullt, avslutter Nina Larsen Tveten.

Powered by Labrador CMS