DEN GRØNNE RØDE KOSTER MER: Nå koster det 57 kroner å kjøpe enveisbillett fra Kolbotn til Oslo (altså to soner). Én sone koster 35 kroner, og før 28. januar kostet det 33.

Nå har det blitt dyrere å kjøre kollektivt

Den 28. januar økte Ruter billettprisene, igjen, og her er grunnen.

– Når kostnadene til lønn og tjenester går opp, må også Ruter øke sine inntekter for å kunne opprettholde kollektivtilbudet, forklarer Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter.

Billettinntekter utgjør omtrent 55 prosent av Ruters totale inntekter.

Resten er tilskudd fra Akershus Fylkeskommune og Oslo kommune, samt belønningsmidler fra Staten.

Øker mer i år

FORKLARER: Kommunikasjonssjef Sofie Bruun.

I 2018 blir prisøkningen større enn vanlig på grunn av Oslopakke 3 (O3)-avtalen som er fremforhandlet mellom Staten, Akershus Fylkeskommune og Oslo kommune. Mye av finansieringen skal bomringene stå for, men noe skal også finansieres fra kollektivtrafikken.

Les også: Her kommer bomstasjonene

– Det er ikke Ruter alene som bestemmer prisene. Prisnivået i kollektivtrafikken er en politisk beslutning, og bevilgningene fra politikerne utgjør halvparten av kostnadene, sier Bruun.

Punktlighet minst like viktig som pris

Forstår dere eventuell frustrasjon hos de som både må betale mer i bom og mer i kollektivtransport?'

Les også: Høye brøytekanter gir dårlig sikt

– Vi tror kollektivpassasjerene vil godta denne prisøkningen blant annet fordi de ser at det er bilistene som skal stå for det aller meste av finansieringen av tiltakene i Oslopakke 3, men aller mest fordi disse inntektene vil bidra til viktige investeringer i fremtiden. Erfaring viser at punktlighet og antall avganger er vel så viktig som pris for de reisende. Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus har hatt en fantastisk utvikling de siste ti årene, og vårt mål er at denne utviklingen skal fortsette videre. Oslopakke 3 avtalen omhandler både prisene på kollektivtransport, men også prisene i bomringen, svarer Bruun.

POLITISK VEDTATT: Nå blir det dyrere å ta tog og buss - men det skal også bli enda bedre.

Saken fortsetter under bildet.

Forstår at det ikke er populært

Prisnivået på kollektivtransport skal bidra til at de som kan, skal gå eller sykle, men samtidig være så gunstig at folk ikke må kjøre bil.

Les også: Spent på boligåret 2018

– I Ruter har vi kjørt flere kampanjer for å forklare at alle inntekter i sin helhet går tilbake til kollektivtilbudet.  Vi har fått en del kundehenvendelser, og da særlig på Facebooksiden vår. Det er jo helt normalt og forståelig at vi som kunder ønsker lavest mulig pris på de tjenestene vi benytter. Det er aldri populært at prisene øker, og i år er økningen større enn vanlig, avslutter Bruun.

Fakta

  • Ruters priser økte 28. januar. 
  • Totalt øker prisene med 5,2 % i snitt.

  • Byrådet i Oslo har et mål om å redusere klimagassutslippene med 50 % innen 2020, og med 95 % innen 2030, i følge den reviderte avtalen i Oslopakke 3 for 2017-2036.
  • Statens arbeid skal være i tråd med nasjonale forpliktelser etter Klimaavtalen i Paris fra 2015.
  • I følge Nasjonal Transportplan, skal all vekst i persontransport være innenfor kollektivtrafikk, gåing eller sykling.
  • Et overordnet mål for Akershus er god fremkommelighet med buss.
     

Slik blir de nye prisene 

Kilde: Ruter

Billettslag

Kategori

1 sone

2 soner

3 soner

4 soner

Alle soner

 
 

Enkeltbillett

V

35

57

79

101

123

 

B,H

18

29

40

51

62

 

Enkeltbillett ombordkjøpt

V

55

77

99

121

143

 

B,H

28

39

50

61

72

 

Tilleggsbillett for ekstra soner

V

22

44

66

88

-

 

B,H

11

22

33

44

-

 

24-timersbillett

V

105

171

237

237

237

 

B,H

53

86

119

119

119

 

7-dagersbillett

V

249

457

665

665

665

 

B,U,H

125

229

333

333

333

 

30-dagersbillett

V

736

1 305

1 874

1 874

1 874

 

B,U

368

468

568

568

568

 

H

368

653

937

937

937

 

S

442

783

1 124

1 124

1 124

 

365-dagersbillett

V

7 360

13 050

18 740

18 740

18 740

 

H

3 680

6 525

9 370

9 370

9 370

 

Rufusbillett

Gruppe

158

308

458

458

458

 
Powered by Labrador CMS