Nå har det blitt dyrere å kjøre kollektivt
Den 28. januar økte Ruter billettprisene, igjen, og her er grunnen.
– Når kostnadene til lønn og tjenester går opp, må også Ruter øke sine inntekter for å kunne opprettholde kollektivtilbudet, forklarer Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter.
Billettinntekter utgjør omtrent 55 prosent av Ruters totale inntekter.
Resten er tilskudd fra Akershus Fylkeskommune og Oslo kommune, samt belønningsmidler fra Staten.
Øker mer i år
I 2018 blir prisøkningen større enn vanlig på grunn av Oslopakke 3 (O3)-avtalen som er fremforhandlet mellom Staten, Akershus Fylkeskommune og Oslo kommune. Mye av finansieringen skal bomringene stå for, men noe skal også finansieres fra kollektivtrafikken.
Les også: Her kommer bomstasjonene
– Det er ikke Ruter alene som bestemmer prisene. Prisnivået i kollektivtrafikken er en politisk beslutning, og bevilgningene fra politikerne utgjør halvparten av kostnadene, sier Bruun.
Punktlighet minst like viktig som pris
Forstår dere eventuell frustrasjon hos de som både må betale mer i bom og mer i kollektivtransport?'
Les også: Høye brøytekanter gir dårlig sikt
– Vi tror kollektivpassasjerene vil godta denne prisøkningen blant annet fordi de ser at det er bilistene som skal stå for det aller meste av finansieringen av tiltakene i Oslopakke 3, men aller mest fordi disse inntektene vil bidra til viktige investeringer i fremtiden. Erfaring viser at punktlighet og antall avganger er vel så viktig som pris for de reisende. Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus har hatt en fantastisk utvikling de siste ti årene, og vårt mål er at denne utviklingen skal fortsette videre. Oslopakke 3 avtalen omhandler både prisene på kollektivtransport, men også prisene i bomringen, svarer Bruun.
Saken fortsetter under bildet.
Forstår at det ikke er populært
Prisnivået på kollektivtransport skal bidra til at de som kan, skal gå eller sykle, men samtidig være så gunstig at folk ikke må kjøre bil.
Les også: Spent på boligåret 2018
– I Ruter har vi kjørt flere kampanjer for å forklare at alle inntekter i sin helhet går tilbake til kollektivtilbudet. Vi har fått en del kundehenvendelser, og da særlig på Facebooksiden vår. Det er jo helt normalt og forståelig at vi som kunder ønsker lavest mulig pris på de tjenestene vi benytter. Det er aldri populært at prisene øker, og i år er økningen større enn vanlig, avslutter Bruun.
Fakta
- Ruters priser økte 28. januar.
-
Totalt øker prisene med 5,2 % i snitt.
- Byrådet i Oslo har et mål om å redusere klimagassutslippene med 50 % innen 2020, og med 95 % innen 2030, i følge den reviderte avtalen i Oslopakke 3 for 2017-2036.
- Statens arbeid skal være i tråd med nasjonale forpliktelser etter Klimaavtalen i Paris fra 2015.
- I følge Nasjonal Transportplan, skal all vekst i persontransport være innenfor kollektivtrafikk, gåing eller sykling.
- Et overordnet mål for Akershus er god fremkommelighet med buss.
Slik blir de nye prisene
Kilde: Ruter
Billettslag | Kategori | 1 sone | 2 soner | 3 soner | 4 soner | Alle soner | |
Enkeltbillett | V | 35 | 57 | 79 | 101 | 123 | |
B,H | 18 | 29 | 40 | 51 | 62 | ||
Enkeltbillett ombordkjøpt | V | 55 | 77 | 99 | 121 | 143 | |
B,H | 28 | 39 | 50 | 61 | 72 | ||
Tilleggsbillett for ekstra soner | V | 22 | 44 | 66 | 88 | - | |
B,H | 11 | 22 | 33 | 44 | - | ||
24-timersbillett | V | 105 | 171 | 237 | 237 | 237 | |
B,H | 53 | 86 | 119 | 119 | 119 | ||
7-dagersbillett | V | 249 | 457 | 665 | 665 | 665 | |
B,U,H | 125 | 229 | 333 | 333 | 333 | ||
30-dagersbillett | V | 736 | 1 305 | 1 874 | 1 874 | 1 874 | |
B,U | 368 | 468 | 568 | 568 | 568 | ||
H | 368 | 653 | 937 | 937 | 937 | ||
S | 442 | 783 | 1 124 | 1 124 | 1 124 | ||
365-dagersbillett | V | 7 360 | 13 050 | 18 740 | 18 740 | 18 740 | |
H | 3 680 | 6 525 | 9 370 | 9 370 | 9 370 | ||
Rufusbillett | Gruppe | 158 | 308 | 458 | 458 | 458 |