EN VANLIG LØRDAG: – Salget ble akkurat som forventet i forhold til budsjettet. Som en helt vanlig lørdag, sier Butikksjef Hege Rugaas på Vinmonopolet Kolbotn.

– Var som en vanlig lørdag

Til tross for at Vinmonopolet for første gang holdt åpent påskeaften, var ikke salget større på Kolbotn enn en vanlig lørdag, ifølge pressesjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl.

Vinmonopolet på Kolbotn holdt åpent på påskeaften for første gang i historien, denne påsken. Til tross for en ekstra dag og handle på, har salget på landsbasis gått ned opplyser Jens Nordahl, pressesjef i Vinmonopolet. 

– Påskesalget på landsbasis på har hatt en nedgang i forhold til i fjor. Salget på påskaeaften når det gjelde Kolbotn, var som en helt vanlig lørdag, sier Nordahl.

Les også: Slik velger du vin til påske

I løpet av dagen ble det solgt 1400 liter vin og brennevin på Kolbotn.

– Det er omtrent som en vanlig lørdag i vårsesongen, sier han. 

Også på landsbasis ble det solgt omtrent som en vanlig lørdag, med 320 000 liter vin og brennevin solgt i løpet av dagen, ifølge Nordahl. 

– Uvanlig sterk nedgang

I de to ukene som omfatter påskesalget, uke 14 og 15, ble det solgt 16 300 liter vin og brennevin på Kolbotn. Det er en nedgang fra 2016 , hvor 17 000 liter ble solgt i de tilsvarende ukene.

– Det er en nedgang på fire prosent. Det er en generell nedadgående trend i byer og tettbebygde områder i landet hittil i år. Vinmonopolet har generelt hatt nedgang i år, det er den største nedgangen på i hvert fall 20 år. Det er en uvanlig sterk nedgang, sier Nordahl. 

Han legger til at nedgang i uken før påske var helt naturlig i år, i og med at folk har fått med seg at det var åpent påskeaften, og dermed har mye av salget flyttet seg til selve påskeuken. 

– Akkurat det samme skjedde på nyttårsaften, som vi også holdt åpent på for første gang i 2016. Mye av salget flyttet seg fra dagene før nyttårsaften, sier Nordahl.

Mot lysere tider

Det som har vist seg å stemme er at mesteparten av de solgte varene på Kolbotn, også denne påsken, har vært rødvin.

Les også: Imponer gjestene med ditt eget øl

– Av de 16 300 literne som ble solgt på Kolbotn var 8800 liter rødvin, som er 54 prosent. 24 prosent av salget var hvitvin. Det er de to store kategoriene, sier Nordahl. 

LYSERE PÅ POLET: Mye tyder på at trenden med tunge rødviner er i ferd med å snu. Nå velger vi lette og lyse drikker.

Fjorårets tall fra påsken viser at av de 17 000 literne solgt på Kolbotn var 58 prosent rødvin og 23 prosent hvitvin. Nordahl tror noe av nedgangen for rødvin og oppgangen for hvitvinen i år, ligger i vær og temperatur.

– I fjor var påsken tre uker tidligere, og vi vet det at rødvinen er veldig korrelert med temperatur. Jo kaldere vær, jo høyere rødvinsandel. Man kan si den stiger i takt med synkende temperatur, forklarer Nordahl.

Det er likevel ikke bare temperaturen som bestemmer, ifølge Nordahl er vi på vei mot "lysere tider".

–  Det er en vridning i konsumet som pågår sakte men sikkert år for år. Det gjelder også for Kolbotn. De vris mot de lette og lyse produktene som musserene, øl, hvitvin og alkoholfritt. Varer som er lettere på alkoholinnhold enn rødvin og brennevin, men også i forhold til sukker og kaloriinnhold, avslutter Nordahl.

Powered by Labrador CMS