Bedre enn «sitt rykte»?
«Ikke har de ditt, og ikke har de datt. Og ikke er det folk der, heller». Sånn KAN et kommentarfelt under en sak om Kolbotn Torg se ut. Men er det fakta?
Bakgrunnen for saken er enkel. Når Oppegård Avis skriver en sak om Kolbotn Torg genererer det en fast skjerv med sure oppstøt. Selv de gangene vi bringer positive nyheter om nye butikker, eller butikker som åpner igjen etter en periode med nedstenging.
Leser man kommentarfeltene kan man fort få en oppfatning av at hele senteret er i ferd med å gå dunken. Sånn er det så definitivt ikke, ifølge senterleder Marianne Thoresen-Larsen. For i motsetning hva mange synes å mene, er hun sjefen for de gode tider på Kolbotn Torg.
– Hva som kommenteres på Facebook er nå tross alt én side av saken. Vi opplever at vi har en sterk posisjon lokalt, og sett mot fjoråret har vi en positiv vekst, begynner Thoresen-Larsen.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Økt omsetning
Så hva har hun å si til de som skriver ting som «det er jo ikke folk der nede»?
– Fakta er at vi har rundt 45 000 besøkende i uken, eller rundt 2,3 millioner besøkende per år. Til tross for at vi har hatt perioder med nedstenging i år, hvor mange av våre butikker har vært stengt, og folk har blitt bedt om å holde seg hjemme, har vi kun hatt en ørliten nedgang på 5 prosent mot året før. Når det gjelder omsetning ligger vi foran både fjoråret og 2019, slår hun fast.
Det er likevel ikke til å komme fra at det er noen sterke merkevarer som har forsvunnet fra Kolbotn Torg, opp gjennom årene. Navn som HM, Vero Moda, Bik Bok, Power, Jernia, Jack & Jones, Urban og Zara. Finnes det en felles årsak til at disse butikkene ikke så for seg en fremtid på Kolbotn Torg?
– Nei. Det er både helt udramatisk og helt naturlig at enkelte leietakere flytter ut av et kjøpesenter. Noen velger å forlenge leiekontraktene, mens andre gjør det ikke, begynner senterlederen.
Urettferdig sammenligning
Mange lesere sammenligner også utvalget på Kolbotn Torg med store senter som Ski Storsenter, Byporten eller Strømmen storsenter. Det blir ikke helt rettferdig, ifølge Thoresen-Larsen.
– Da må vi se på areal, og de du nevner der har et helt annet areal å ta av. Vi er tross alt et lokalt senter og er ikke bygd i samme størrelsesorden som de regionale sentrene som nevnes over her. Vi kommer til å fortsette å jobbe med den bygningsmassen vi har her, og tilpasse og utvikle vår butikkmiks deretter.
Det er med andre ord ingen planer om å utvide. Men at det enkelte lokaler det «haster mer» å finne gode erstatte til enn andre, er det ingen tvil om.
– Vi ønsker naturligvis å utvikle butikkmiksen etter at HM flyttet ut. Vi var selvsagt spente da HM flyttet ut, men vi ser at handelen har spredt seg utover på andre butikker. Når det gjelder lokalet de hadde, så er det et veldig attraktivt lokale. Selv om det står tomt nå så har vi en plan for det, og jobber målrettet med å sørge for at den riktige aktøren havner der, sier Thoresen-Larsen.
Takker for verdifulle innspill
For senterlederen og hennes kolleger i Citycon har det aldri vært aktuelt å fylle senteret med «hva som helst».
– Jeg kan forsikre om at vi jobber kontinuerlig med å utvikle senteret og butikkmiksen. Men jeg synes det er viktig å fortelle at vi tar til oss de tilbakemeldingene som kommer. De fleste er verdifulle innspill, sier Thoresen-Larsen.
Det hun og resten av Kolbotn Torg-teamet får flest innspill om er «en dingsebutikk ala Clas Ohlson, en klesbutikk for unge, motebevisste jenter, en stor elektrobutikk, og klesbutikk for barn.
Thoresen Larsen ønsker ikke å svare konkret på hvorfor de nevnte tilbudene ikke er å finne på Kolbotn Torg for øyeblikket.
– Det er ofte en kabal som skal legges når en leietaker skal ut eller en ny skal etableres. Av og til handler det om at lokalet ikke passer i størrelse, og av og til passer ikke aktuelle butikker inn i miksen. Vi ønsker selvsagt at potensielle leietakere skal få den plassen og den størrelsen de ønsker, men det er ikke bare å knipse i fingrene og gjøre om. Timingen må være riktig. Noen må man faktisk si nei til fristende forespørsler fordi vi ikke har den plassen de ønsker eller trenger. Det jeg kan si til dem som savner noe, er at også vi er veldig bevisste på at senteret skal dekke hverdagsbehov. Og ja, det er enkelte segmenter vi jobber for å etablere, legger hun til.
– Jeg er helt enig med Kolbotn Torg at det er bedre å vente på riktig aktør, enn å hoppe på noe tilfeldig for å fylle lokaler. Vi trenger ikke fiskespa på Kolbotn Torg
Per, eier og driver av Yes! Vi leker
– Vi trenger ikke fiskespa
En som hyller tålmodigheten til senterlederen, er «Yes! Vi leker»-eier Per.
– Jeg er helt enig med Kolbotn Torg at det er bedre å vente på riktig aktør, enn å hoppe på noe tilfeldig for å fylle lokaler. Vi trenger ikke fiskespa på Kolbotn Torg, sier han.
– Det har vi faktisk hatt, sier Thoresen-Larsen med et smil, før mannen som kun ønsker å bli omtalt med fornavn, overtar igjen.
Han gjorde nemlig en grundig markedsundersøkelse og løste noen nøyaktige regnestykker før han fylte et ledig lokale med leker. Konklusjonen var at det skulle være mulig å drive business med leker her.
– Det har gått veldig bra. Vi har hatt nesten 50 prosent vekst de siste to årene, sier han fornøyd.
– Savner Clas Ohlson
Da skal det også legges til at de to siste årene ikke har vært de enkleste å drive butikk på.
På spørsmål om det er noe han savner, kommer svaret lynraskt.
– Det er enkelt. Claes Ohlson. Det tipper jeg 9 av 10 ville svart. Og så skulle jeg ønske at HM sentralt ikke besluttet å fase ned antall butikker, for jeg tipper at butikken her gikk ganske bra. I tillegg synes jeg senteret skriker etter en barneklesbutikk, så jeg tror den som er så heldig og får den oppgaven, kan tjene gode penger, sier Per og kikker mot de gamle HM-lokalene over gangen.
Vi trenger ikke si noe, men kikker heller bare spørrende i retning en smilende og hemmelighetsfull senterleder.
– Vi har en strategi for utviklingen av senteret og vi jobber målrettet med en konkret aktør for dette arealet. Så snart vi har nyheter om det, så ringer vi dere, smiler Thoresen-Larsen.