KOLBOTN STASJON
– Dette er uakseptabelt!
Samferdselsdepartementet mener det er for tidlig å si noe konkret om når byggearbeidene på Kolbotn stasjon kan settes i gang. De vet heller ikke når den nye stasjonen blir klar til bruk.
– Dette er uakseptabelt! Det er 17.000 mennesker som tilhører stasjonsområdet og mange av disse er eldre. Selv er jeg styreleder i Strandliveien Boligsameie 3. Gjennomsnittsalderen på beboerne hos oss er 75 år, og de fleste av dem har behov for universell utforming av stasjonen, påpeker Lasse K. Tenden (65).
Det brukes enormt mye penger på Ski stasjon, mens her på Kolbotn kan de ikke engang sørge for noen midlertidige tiltak. Dette er uakseptabelt og vi kommer ikke til å gi opp.
Halvor Eikeland, lokal politiker som sitter nå i sin andre periode som varamedlem i kommunestyret for Nordre Follo Høyre
Sammen med Halvor Eikeland og Sigmund Larsen fra Kolbotn startet han en kamp for ny Kolbotn stasjon. Med seg har denne engasjerte trioen flere av sameiene i nærområdet.
For snart to måneder siden ba de samferdselsministeren om å besøke Kolbotn stasjon for å se på problemene med universell utforming, men fikk ingen respons.
De har også bedt de sentrale myndighetene om å bidra til at Bane NOR trekker tilbake utsettelsen av de planlagte byggearbeidene og sørger for midlertidige tiltak knyttet til universell utforming av stasjonen i påvente av disse.
Etter manglende svar på skriftlige henvendelser fra både 17. og 23. mars til Samferdselsdepartementet med kopi til Statsministeren, samt flere påminnelser i etterkant av disse e-postene, har Halvor Eikeland bedt Oppegård Avis om hjelp med å nå de sentrale myndighetene for å få svar.
Les også: Ønsker enda flere godstog gjennom Oppegård i årene fremover
Les også: Slik blir togtilbudet gjennom Oppegård i årene fremover
– Et forsøk på å trenere saken
Etter en ny skriftlig henvendelse til Samferdselsdepartementet hvor Oppegård Avis ble satt på kopi, fikk Eikeland følgende spørsmål i svar fra pressevakten: "Jeg lurer på konkret hvilke spørsmål dere ønsker svar på her?"
– Ut ifra det vi har sendt inn hittil er våre spørsmål ganske klare. Dette svaret så vi derfor på som et forsøk på å trenere saken, tordnet Eikeland.
På nytt sendte han en e-post med spørsmålene og ba samferdselsministeren om å besøke Kolbotn for å se på forholdene med manglende universell utforming av togstasjonen.
– Vi ser frem til at samferdselsministeren stiller opp på Kolbotn stasjon for å forklare denne saken som er mer enn 50 år gammel og nok en gang er utsatt, og tvilsomt vil bli ferdig før på midten av 2030-tallet. Dette er ikke akseptabelt når det her er snakk om et trafikknutepunkt med over 17000 innbyggere tilknyttet stasjonen, sier Eikeland.
Les også: Krever fortgang i utbyggingen av ny Kolbotn stasjon
– For tidlig å si noe konkret
Tirsdag 3. mai fikk Halvor Eikeland endelig svar fra Samferdselsdepartementet ved avdelingsdirektør Cecilie Taule Fjordbakk og rådgiver Benjamin Borch.
Her skriver de at utbyggingen av Kolbotn stasjon inngår som ett av flere tiltak som skal legge til rette for innføring av nytt togmateriell på lokaltogstrekningene Oslo-Ski (L2) og Spikkestad-Lillestrøm (L1).
– Den vedtatte reguleringsplanen for Kolbotn stasjon innebærer en ny og oppgradert to-spors stasjon med universell utforming. Det har imidlertid vist seg at anleggsgjennomføringen er mer tidkrevende og kompleks enn først antatt. Bane NOR har dessuten behov for å gjøre supplerende grunnundersøkelser i området, for å være sikre på at de har nok informasjon om grunnforholdene før anleggsarbeidet startes, skriver de.
Videre informerer de at som følge av det ovennevnte skal Kolbotn stasjon og de øvrige stasjonene på strekningen bygges om etter at det nye signalsystemet ERTMS er på plass i 2025.
– Bane NOR skal innen sommeren legge frem en plan for nødvendige tiltak, anleggsstart og fremdrift for alle berørte stasjoner. Det er derfor for tidlig å si noe konkret om når byggearbeidene på Kolbotn stasjon kan settes i gang, eller når den nye stasjonen blir klar til bruk, skriver Taule Fjordbakk og Borch.
Til slutt presiserer de at departementet er opptatt av å få tiltakene på plass så snart som mulig, og vil følge denne saken i tiden fremover.
Les også: Lei av forsinkelser på tog
– Valgflesk
Eikeland og Tenden synes det er skuffende at samferdselsministeren ikke tar seg tid til å komme til Kolbotn stasjon for å se på problemene og kanskje påvirke saken, slik at togreisende får en midlertidig løsning frem til stasjonen bygges om.
– Svaret fra departementet er meget skuffende, men ikke uventet. Her på Kolbotn stasjon stod vår nåværende statsminister i valgkampen fram og lovet å ordne denne saken, men da han fikk makten, glemte han om det han hadde lovet oss. Det var bare valgflesk, sier Halvor Eikeland.
Han mener det er lite troverdig når det departementet skriver i sitt svar at saken om universell utforming av Kolbotn stasjon er mer komplisert enn først tenkt.
– De har hatt ti år på seg etter at det ble besluttet at Kolbotn stasjon skulle ligge der den ligger i dag. Hva er det som er så vanskelig med å få til en midlertidig løsning? Det er kun snakk om manglende vilje fra Bane NOR og politikerne som ikke har påvirkningskraft på sine underetater. Det brukes enormt mye penger på Ski stasjon, mens her på Kolbotn kan de ikke engang sørge for noen midlertidige tiltak. Dette er uakseptabelt og vi kommer ikke til å gi opp, sier Eikeland.
Les også: Dette sier samferdselsministeren om det planlagte togtilbudet