TRAFIKKSIKKERHET
Dundret gjennom miljøgaten
– Det er tydelig at rutinene som er etablert for transport til og fra byggeplassen ikke er fulgt, sier prosjektleder Knut Olsen Hvattum i Stor-Oslo Eiendom AS.
Like etter klokken 14.30 tirsdag ettermiddag ble det observert en semitrailer fra Borrie Transport AS i miljøgaten (Kolbotnveien) ved Kolbotn stasjon.
Semitraileren, som skulle levere armeringsjern til byggeplassen Skolebakken i Kolbotn sentrum, kjørte ulovlig gjennom hele miljøgaten. Gjennomkjøring er som kjent forbudt på den aktuelle strekningen. Miljøgaten er godt skiltet.
Da semitraileren var ved Kolbotn stasjon, møtte den en buss, og bussjåføren prøvde tydelig å få semitraileren til å kjøre tilbake, men sjåføren brydde seg ikke om det og kjørte bare videre gjennom miljøgaten og over jernbanebroen nord for togstasjonen.
Sjåføren har deretter valgt å snu kjøretøyet og kjøre den samme veien tilbake, over broen og gjennom miljøgaten.
– Ser alvorlig på dette
Det er Stor-Oslo Eiendom AS som bygger nye boliger i Skolebakken. I forbindelse med hendelsen var Oppegård Avis i kontakt med prosjektleder Knut Olsen Hvattum i det ovennevnte selskapet. Han var på vei til Skolebakken for å ta en prat med entreprenøren.
– Vi som byggherre ser svært alvorlig på dette. Det er tydelig at rutinene som er etablert for transport til og fra byggeplassen ikke er fulgt. Vi tar dette på største alvor og følger opp denne saken videre med vår entreprenør, for å sikre at dette ikke skal skje igjen, sier Olsen Hvattum.
Rådførte seg på byggeplassen
Daglig leder Trond-Michael Borrie Stensrød i Borrie Transport AS legger seg også flat.
– Jeg har snakket med den aktuelle sjåføren. Vi skal ikke kjøre ulovlig, sier han.
– Hvordan reagerer du på hendelsen?
– I utgangspunktet er det ikke bra. Sjåføren forklarte at det var rushen da han leverte varer til byggeplassen på Kolbotn (klokken 14:30), så han valgte å kjøre gjennom miljøgaten istedenfor å rygge nedover veien. Det sistnevnte alternativet ville kreve å stanse trafikken på stedet. Sjåføren vår snakket i forkant av dette med noen andre på byggeplassen, og de sa at det var greit å gjøre det han gjorde (kjøre gjennom miljøgaten), så avgjørelsen var nøye vurdert. Det var mye tryggere enn å rygge på den trange plassen, sier Trond-Michael Borrie Stensrød.
6.000 kroner i bot
I forbindelse med saken har Oppegård Avis bedt kommunen om kommentar.
– Det er uheldig at tungtransport kjører i miljøgaten, og det er ulovlig å kjøre mot forbudt for motorvogn-skiltet som sjåføren her har gjort. Kommunen har imidlertid ikke myndighet til å håndheve på dette skiltet, det er politiets oppgave, sier virksomhetsleder Gry Larsen i Nordre Follo kommune.
Hun sier at i det aktuelle tilfellet kan sjåføren bli bøtelagt for passering av 306-skiltet, «forbudt for motorvogn».
– Boten for kjøring med motorvogn i strid med trafikkskiltene er på 6.000 kroner, og det er mulig å få forenklet forlegg, opplyser Pål Marthinsen, pressevakt i Øst politidistrikt.