Lokaldemokratiets pris
Kommunestyret i Nordre Follo vedtok 29.3 hva lokaldemokratiets pris er. Svaret er 670.000 kroner i året.
Tilfeldigvis nesten på krona en gjennomsnittlig norsk årslønn, og omtrent 10 ganger Nordre Follos netto skatteinntekt per innbygger i 2021. Hva får vi så for pengene?
Vi får en integrert, med segregert privatskole med et kontroversielt verdisyn, fysisk lokalisert inne i bygningskroppen til Kolbotn skole. Det kan godt tenkes samlokalisering kan gjøres på en god måte, og at alle relevante vurderinger er gjort, men fraværet av åpenhet, innsyn og involvering; alle pilarer demokratiets skjøre tak hviler på, gjør at spørsmålene tårner seg opp.
I en prosess som berører de svakeste blant oss er det viktig med særlig varsomhet i beslutningsprosesser. I saken om å plassere en privatskole inne i en offentlig skole har kommunedirektøren valgt å ikke involvere de berørte; hverken Samarbeidsutvalget ved skolen, der elevrådet er representert; ei heller Foreldreutvalget (FAU), som er valgt til å ivareta barnas interesser.
Kommunedirektøren beklaget riktignok manglende involvering, men beklagelsen var ikke mer ektefølt enn at saken allikevel ble presset gjennom. Forklaringen som ble gitt var at saken ikke var av prinsipiell karakter, men innenfor administrasjonens fullmakter. Om denne forståelsen skyldes svak rolleforståelse eller ren og skjær arroganse er ikke godt å si, men når en orienteringssak fra kommunedirektøren splitter kommunestyret i to, og vedtas ikke sendt til politisk behandling med 25 mot 22 stemmer, skulle det være åpenbart for de fleste at sakens prinsipielle sider ikke er ubetydelige.
Som direkte berørt gjennom å være foresatt til tre barn ved skolen; som nabo til skolen og som innbygger i Nordre Follo har jeg følgende spørsmål jeg ønsker besvart:
- Hvilke vurderinger av trafikksituasjonen rundt Kolbotn skole er gjort? Skolen har allerede en svært krevende trafikksituasjon, og å åpne for en ny elevgruppe som presumtivt ikke er hjemmehørende innenfor skolekretsen, vi uvegerlig føre til økt biltrafikk i nærmiljøet. Kan kommunedirektøren dele de betraktninger som er gjort, og legge fram de analyser betraktningene bygger på?
- Det er ifølge saksfremlegget til kommunestyret lagt opp til at de to skolene i samme bygg skal ha ulike start- og sluttider, og avvikle friminutter på ulike tider. Er dette begrunnet i praktiske hensyn eller verdisyn, og hvis førstnevnte; hvordan påvirkes de ulike elevgruppene av støy og aktivitet i skolegården mens undervisning pågår? Hvis sistnevnte er begrunnelsen er vi på ville veier..
- Kan kommunedirektøren fremlegge dokumentasjon på markedsmessigheten av fremforhandlet leiepris på 1.390,- per kvadratmeter? Iht. AF, som hadde entreprisen for skolebygget, var kontraktsverdien for rehabilitering og tilbygg på en ny skole på totalt 12.000 kvadratmeter 283 millioner kroner. Det gir en pris per kvadratmeter på 23.600,-, og men en ganske alminnelig rentesats inklusive bankmarginer på 5,75% forrenter knapt leien investeringen. Er dette i overensstemmelse mer markedsverdien av nye, høystandard skolelokaler, eller er den lave prisen i strid med statsstøtteregelverket til ESA?
- Hvilke vurderinger av sakens prinsipielle sider er gjort, og kan disse fremlegges?
- Hva er årsaken til at kommunedirektøren ikke har latt berørte parter uttale seg, og at det åpenbart ikke var noen læring fra saken om bruk av Kolbotn skole som ungdomsskole?
Jeg håper inderlig kommunedirektøren er sitt ansvar bevisst,
og besvarer disse spørsmålene. Tilliten er svekket, og et svar kan kanskje
gjenopprette denne.
Thomas Howard, Kolbotn
NB: Forfatteren av innlegget er medlem av foreldreutvalget ved Kolbotn skole, men skriver på egne vegne.