NÆRING I NORDRE FOLLO
Satser stort på Halloween
Halloween betyr liv og røre for den lokale Nille-butikken.
– Halloween betyr liv og røre for alle butikkene våre. Vi har god omsetning i disse tidene, men det er fortsatt jul, påske og 17. mai som resulterer i størst omsetning hos oss. Samtidig ser vi at mange, både store og små, setter stor pris på Halloween-utvalget vårt. Det er viktig å ha det morsomt i den mørke tiden av året. Vi kan nok kjenne behovet for det alle sammen, og det er tydelig at den amerikanske festen treffer veldig godt på den mørke årstiden vi har i Norge, sier Kjersti Hobøl (60) fra Ytre Enebakk.
De siste tre årene han hun jobbet som administrerende direktør for selskapet. Nille AS har 2.215 ansatte og 327 butikker spredt over hele landet. I Nordre Follo har selskapet to butikker, på Ski Storsenter (380 kvadratmeter i areal) og på Kolbotn Torg (250 kvadratmeter), hvorav butikken i Ski er den største i landet.
– Vi satser stort på Follo, for at det er hit mange flytter til for tiden, sier hun.
60 ansatte på Trollåsen
Nille AS ble etablert i 1966. Hovedkontoret, med 60 ansatte som representerer administrasjonen i hele kjeden, har de siste ti årene vært i Trollåsveien 4 på Trollåsen.
Akkurat nå pusser utleieren opp de gamle lokalene fra 70-tallet, så halvparten av de ansatte jobber hjemmefra frem til januar. Da skal alle tilbake til de nyoppussede kontorene på Trollåsen.
– Vi er veldig fornøyd med hovedkontorets beliggenhet, og den gode tilgjengeligheten med offentlig kommunikasjon og parkering like ved næringsbygget vi holder til, sier Hobøl.
Hun overtok som administrerende direktør fra 1. oktober 2018 etter at Nille gikk teknisk konkurs som følge av den høye gjeldsgraden. Siden den gang har DNB eid selskapet.
– De siste tre årene har vi hatt en positiv trend når det gjelder økonomien. Nille er et fantastisk selskap, så jeg forstår ikke at det gikk så dårlig med det i årene før høsten 2018, sier Hobøl.
Klarte å snu trenden
Ifølge proff.no har Nille AS nå meget god soliditet og lønnsomhet. Selskapet omsatte for cirka 1,6 milliarder kroner i fjor og gikk med et overskudd på 77 millioner kroner (resultat før skatt).
– Hvilke endringer har du gjort for å snu trenden?
– Vi har gjort flere endringer. Se på butikkene våre nå, de ser "smashing" ut! Før var det feil type varer og de var feil eksponert, og butikkene var drevet på en feil måte. Vi måtte lage en ny plan for hvordan butikkene skulle se ut og det ble satset på mer kvalitet. Det handler rett og slett om å velge et riktig sortiment, men også at butikkene ser både inspirerende og innbydende ut, sier Hobøl.
Hun sier at en god del varer kommer fra Europa, men at det bestilles også mye fra Kina og India.
– Vi har en god blanding nå, mens tidligere var mesteparten fra Kina og India, sier Hobøl.
Takker ansatte
Administrerende direktør understreker at hun er mest fornøyd med innsatsviljen hos de mange ansatte i selskapet de siste tre årene, og særlig under pandemien da det var mye usikkerhet.
– Det har vært mye å forholde seg til, men alle våre ansatte har stått på og bidratt til de gode økonomiske resultatene til tross for nedstengingen og den tøffe perioden som har vart siden 12. mars i fjor, sier Hobøl, og takker ansatte for den flotte innsatsen.
På det meste var rundt 1.000 ansatte permittert og 150 av de totalt 327 Nille-butikkene stengt i forbindelse med Covid-19-tiltakene, særlig i Oslo og Viken. Den lokale butikken på Kolbotn Torg måtte også stenge dører i seks uker. Seks ansatte var da permittert, ifølge Hobøl.
– Vi fikk ingen støtteordninger fra staten fordi nedgangen totalt for hele kjeden ikke var innenfor rammene for økonomisk støtte, sier administrerende direktør.
Trives på Kolbotn
Elisabeth Kilinc (43) fra Langhus har jobbet i Nille i 25 år. De siste tre årene har hun jobbet i den lokale butikken på Kolbotn Torg, sammen med fem andre ansatte.
– Jeg trives å jobbe her og har gode kolleger rundt meg. Nille er en god bedrift å jobbe i og vi har mange flotte varer. Akkurat nå selger vi mange Halloween-relaterte varer. Det er bord-dekor som er mest etterspurt akkurat nå, men alt annet selges også godt. Vi pleier å gå tomt på alle Halloween-varer mot de siste dagene før 31. oktober, så folk bør være raskt ute om de vil sikre seg noe spesielt før helgen, sier 43-åringen.
Utfordrende år
Fjoråret var et ganske bra år for Nille driftsmessig, men det nåværende året er mer utfordrende, ifølge Hobøl. Allikevel har hun stor tro på at selskapet skal klare å få til et positivt driftsresultat for 2021.
I mars 2021 startet Nille en nettbutikk, men omsetningen fra den utgjør kun 2 prosent av selskapets totalomsetning, ifølge Hobøl.
Hun påpeker at netthandelen er av mindre betydning for totalomsetningen i dag, men utgjør den største trusselen for de små nisjebutikkene.
– Vi ser at det er tøffere og tøffere for de små nisjebutikkene på kjøpesenteret, særlig under pandemien. Mange av kundene er prisbevisste og foretrekker å kjøpe varer på nett hvis de finner en gunstig pris der, sier hun.