SUKSESS MED KODEKLUBBEN OPPEGÅRD: Etterspørselen etter kurs i koding og programmering, som tilbys av Kodeklubben Oppegård i samarbeid med Oppegård bibliotek, er mye større enn tilbudet de har kapasitet til å tilby.

Nå skal det kodes på SFO!

Til høsten kan elevene på fjerde trinn kose seg med koding og programmering i SFO-tiden.

Forslaget fra Oppegård Høyre, KrF og Frp, som handler om å hente erfaring fra Aktivitets- skolen i Oslo for å videreutvik- le Oppegårds SFO-tilbud med koding og programmering på fjerde trinn, ble vedtatt i kommunestyret i slutten av desember. Nå jobber kommunens administrasjon videre med saken.

– Vi håper koding og prog- rammering i SFO-tiden kan realiseres så fort som mulig. Administrasjonen ser nå på kostnadene og hva som skal til for at tilbudet kan rulles ut på fjerde trinn i hele Oppegård allerede til høsten, sier varaordfører Siv Kaspersen (H).

Les også: Nå starter digitaliseringen av grunnskolen i Oppegård

Ønsker å kopiere Oslos modell

Kaspersen sier de ønsker mer aktivitet inn i SFO samt å lære av hva Oslo gjør.

VIL HA KODING PÅ SFO: – Dette håper vi å få til! sier Siv Kaspersen og Melissa Kristiansen fra Oppegård Høyre.

– Oslo har et vellykket undervisningsopplegg for koding og programmering på SFO. Vi ønsker å kopiere Oslos modell der ungdom som er gode i matematikk eller koding kan læres opp til å bli instruktørene til SFO-elevene, sier varaordføreren.

Hun sier elevene vil blant annet lære å bygge opp et spill fra A til Å, som gir dem mulighet til å være kreative på egenhånd.

Jobb som instruktør

– Oppegård har allerede et tilbud om kurs i koding og
programmering gjennom Oppegård bibliotek og som valgfag på ungdomsskoler. De flinkeste elevene kan få mulighet til å jobbe som instruktører på SFO, sier Kaspersen.

Les også: Slik blir fremdriften på Sofiemyrtoppen skole

Les også: Ny storsatsning på idrettsutdanning i Oppegård

Melissa Kristiansen (H), som er blant de yngste lokalpolitikerne i kommunen, mener tilbudet med programmering i SFO-tiden er både spennende og viktig for barna.

– Vi er storforbrukere av digitale tjenester, men vi vet ofte lite om hvordan de er bygget opp. Grunnleggende kunnskap om programmering er viktig for å forstå teknologien vi omgir oss med til daglig, sier hun.

Powered by Labrador CMS