– Et stort ledelsesproblem
Lokalpolitiker og togpendler Knut Oppegaard er oppgitt over Østfoldbanen.
Å pendle på Østfoldbanen byr på utfordringer hver uke. Hvert fjerde rushtidstog på Østfold-banen er forsinket eller innstilt En av ti av avganger er innstilt, ifølge Bane Nor.
En av dem som daglig pendler med vår lokale togbane, er lokalpolitiker Knut Oppegaard (H). Han er mildt sagt oppgitt over togtilbudet i en av kommunene med flest togpendlere i regionen.
Les også: – Betal for et tog som kanskje kommer og få ståplass på kjøpet
– Jeg er daglig reisende med Østfoldbanen mellom Greverud og Oslo. NSB har lenge slitt med utfordringer med dårlig regularitet og velger ofte behendig å legge skylden på Bane Nor. Det i seg selv er ille nok, det er NSB som selger billetter til de reisende og er ansvarlig for reiseopplevelsen. At Bane Nor som underleverandør ikke gjør jobben sin, er NSBs ansvar å rydde opp i, og ikke de reisende, tordner han.
Mange forsinkelser
Forsinkelsene har vært mange, spesielt de siste dagene, ifølge Oppegaard.
Les også: – Jeg betaler og har krav på et godt kollektivtilbud
– De siste dagene har det vært en mengde forsinkelser på grunn av manglende og havarerte togsett. Hvem skal dere skylde på nå? Jeg mener vi har kommet dit at NSB bør opprette en egen kommunikasjonskanal, f.eks en Facebook side eller underside på nsb.no der ansvarlig ledelse i NSB daglig oppdaterer og forklarer hvordan det prioriteres for å få skikk på regulariteten på Østfoldbanen, sier Oppegaard.
NB! Saken fortsetter under bildet!
God info er viktig
Han påpeker at det aller enkleste tiltaket er å sikre god informasjon til de reisende.
– I dag opplever vi altfor ofte ingen informasjon eller «Ukjent/Unknown» på skjermene. Det er komisk første gang det kommer opp, men nå synes vi bare det er trist. Dernest må det sørges for varige tiltak og prioriteringer som sikrer regulariteten. Om ikke får dere heller sette opp permanente busser for de reisende. Når dere henviser reisende til rutebuss ved innstillinger er det en hån, sier han.
Les også: NSB: – Urimelig kritikk
– Busskapasiteten er altfor liten til å ta unna og bussene kjører lange omveier og er i praksis ikke at alternativ for mange reisende. Det blir som om SAS skulle be reisende som skal til New York fra Oslo ta båt når flyet innstilles, fortsetter han.
NB! Saken fortsetter under bildet!
Prioritering
Oppegaard fremhever at NSB bør se på prioriteringen av fjerntog fremfor lokaltog.
Les også: – Betal for et tog som kanskje kommer og få ståplass på kjøpet
– Vi som reiser hver dag må stadig se halvtomme fjerntog få prioritet mens lokaltogene, med langt flere reisende, holdes tilbake. Jeg vil gjerne få forklart rasjonalet bak denne praksisen. Når innsatstog innstilles eller forsinkes, forstår jeg ikke hvorfor ikke f.eks L21 eller L22 tog kan kjøre som innsatstog på strekningen Oslo - Ski dersom de har ledig plass. Og ikke si at det mangler sporkapasitet, for det går ofte 10-15 minutter før det kommer andre tog etter dem, det vet alle reisende, sier han.
NB! Saken fortsetter under bildet!
Kompensasjon
Han ønsker også at de reisende skal få kompensasjon for det han kaller en sensasjonelt dårlig tjeneste så langt i 2018.
Les også: NSB: – Urimelig kritikk
– Jeg vil si at utfordringene i selskapet ikke bare handler om materiell og sporkapasitet, men like mye om ledelse, kultur og holdninger men minst like viktig er at pendlerne tas på alvor og at man får tilstrekkelig info. Uansett bakenforliggende årsak, er dette til syvende og sist et ledelsesproblem, sier Oppegaard.
PS! Se hva NSB svarer på kritikken her!