– Vi er godt fornøyde!
Markedskoordinator på Kolbotn Torg, Marianne Thoresen-Larsen, er svært fornøyd med å ha levert over forventningene i 2016.
Den totale omsetningen for Kolbotn torg i 2016 var på 686,076 millioner i 2016 mot 668,607 millioner i 2015. Markedskoordinator Marianne Thoresen-Larsen er godt fornøyd med omsetningen og veksten til tross for en nedgang i kunder.
– Vi hadde en nedgang på 1,7 prosent i besøkende, det vil si at de som handler her legger igjen mer penger, sier Thoresen-Larsen.
Totalt hadde senteret 1.853.156 besøkende i løpet av fjoråret.
Over forventningene
Til tross for en del endringer i ledelsen den siste tiden, bedyrer markedskoordinatoren at det ikke har vært de store utfordringene og at de er fornøyde med resultatene.
– Vi leverte over forventninger og er godt fornøyde med økningen. Vi har hatt et høyt aktivitetsnivå på senteret i 2016 og en omstrukturering i ledelsen.Vi er godt fornøyd med å ha levert over forventningene til tross for endringer i ledelsen, sier Thoresen-Larsen.
Det var kategorien «Hus og Hjem» som var vinnerne i 2016, med økning på seks prosent. Under denne kategorien ligger, blant annet Felleskjøpet, Kitch'n og Enklere Liv,som toppet listen.
Naturlig handelslekkasje
Thoresen-Larsen sier det er en naturlig handelslekkasje både til Vinterbro og Ski.
– De har større møbelkjeder og elektronikkforretninger og det finner du ikke hos oss, men vi opplever at færre kunder reiser til Ski grunnet de trafikale utfordringene der, sier Thoresen-Larsen.
Hun legger til at det er en naturlig nedgang i besøkende på grunn av netthandelen.
– Det er gjengs over i bransjen at det er nedgang i antall kundermen vekst i omsetning. Netthandel har blitt en stor konkurrent, sier hun.
Spennende nytt år
Markedskoordinatoren ser frem til året som kommer, og satster på økning også i 2017.
Noen forandringer blir det på senteret fremover. Glossy Island nailbar har fått nye drivere og reåpner i februar. Boklageret flytter ut. I lokalene til Boklageret kommer det en ny butikk i midten av mars.
– Økningen vår i 2016 var takket være en god butikkmiks og dyktige ansatte, kombinert med tradisjonsrike aktiviteter som Bondens Marked og julegrantenning i samarbeid med Kolben og Lions.Vi har satt en prognose med forventninger om å øke i 2017. Vi har tro på vekst og jobber videre med de konseptene vi har her, sier Thoresen-Larsen.
– VIC er i full gang med bygging av en splitter ny butikk hos oss og vi gleder oss til de åpner andre februar, avslutter Thoresen-Larsen.