Bekymret for vikarbruken og lærermangel
Utdanningsforbundet Oppegård mener lærermangel er et stort problem i Oppegård.
– Vi har absolutt behov for flere gode lærere, av begge kjønn, og det er trist at mannlige lærere ikke ser verdi av å jobbe med de yngste elevene, sier sier tillitsvalgt i Utdanningsforbundet Oppegård, Sturle Hoff (63).
– Uproblematisk
I Oppegård Avis kunne du i forrige uke lese om Martin Høy (40). Siden 40-åringen flyttet med sin familie fra Kristiansand for ett år siden har han jobbet som lærer på Kolbotn skole. Av de totalt 17 lærere på 1. trinn i hele kommunen er han den eneste mannlige læreren.
Dette bekymrer ikke Sturle Hoff i Utdanningsforbundet Oppegård, som sier det er synd at for få menn ønsker å jobbe med de yngste elevene.
– Oppegård kommune har absolutt behov for flere gode lærere, av begge kjønn, og det er trist at mannlige lærere ikke ser verdi av å jobbe med de yngste elevene. Samtidig er jeg mer bekymret for vikarbruk og bruk av ufaglærte i Oppegård-skolen enn at vi har for få mannlige lærere, sier Hoff.
Bestemmer tilleggene
Kommunene overtok ansvar for lønnsdannelse og -fastsetting i 2004 da undervisningspersonalet ble overført fra det statlige til det kommunale avtaleverket.
– I utgangspunktet er lønnen til lærerne utdanningsbasert og bestemmes gjennom sentrale forhandlingene. Oslo er et eget tariffområdet og her er ansatte plassert i lønnsrammer og lønnstrinn, mens Oppegård og resten av landet tilhører det kommunale tariffområdet KS hvor ansatte er plassert med et eget minstelønnssystem. Selv om lønnen er utdanningsbasert, bestemmer kommunene tilleggene i forhold til klassestørrelsen. Dette bestemmes gjennom forhandlingene, forklarer Hoff.
– De svakeste blir rammet
Hoff sier Oppegård kommune er en veldig god arbeidsgiver, men vi har et veldig trangt budsjett.
– Økonomien er den største utfordringen. Besparelsene fører til at klassene blir større. Heldigvis presterer elevene våre godt, sammenliknet med flere andre kommuner, men de gode resultatene handler om gjennomsnittet. Det er de svakeste elevene som har behov for spesialundervisning som blir tapere i denne situasjonen. Klassemiljø, mobbing og andre forhold kan også bli vanskelig å få tak i når det blir flere elever i klassen, sier han.