Tåkeprat om Mossetoget
– Jeg forventer at vi får tilbake Mossetoget ved neste ruteendring, skriver Kjell G. Pettersen i dette innlegget.
Kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet lover bedre togtilbud for kundene i Oppegård. Det er bra. At det skjer en høyst tiltrengt kapasitetsøkning på Østfoldbanen er ikke et øyeblikk for tidlig.
Jeg har en rekke ganger påpekt det uheldige i at ikke Mossetoget lenger stopper på Kolbotn. Horrisland gjør rede for at økt frekvens på Mysentoget fører til flere direkteavganger til Oslo. Men det er ikke poenget. Saken er den at når vi er henvist til å benytte Mysentoget (eller Skitoget) sørover, vil de som skal lenger enn Ski måtte bytte tog på Ski. Dette gjelder først og fremst elever ved videregående skoler sør for Ski, f.eks. på Ås.
Opprinnelig var begrunnelsen for at vi fikk toget til Mysen i stedet for Moss med stopp på Kolbotn, at togsettene på Mossetoget var lengre enn perrongen på Kolbotn. Nå er de doble togsettene like lange. Det er sikkert riktig at Mossetoget har flere avganger med doble togsett, men de gangene Mysentoget kjøres med tilsvarende togsett, varsles det om at man ikke kan benytte de bakre dørene.
Kommunikasjonssjef Horrisland sier at «det er produksjonsmessig mer krevende med togstopp på Kolbotn for disse avgangene». Dette er med respekt og melde det rene tåkeprat. At det er «produksjonsmessig mer krevende» betyr ikke noe annet enn at lokomotivføreren må varsle om at de bakre dørene ikke kan benyttes og automatisk stenge dem. At dette skulle være så krevende står ikke til troende. Dette har Vy innarbeidede rutiner for som fungerer helt utmerket i dag.
Påstanden om at det er uheldig å endre et innarbeidet togtilbud for linje 21 og 22, kan umulig tillegges større vekt enn da man endret det innarbeidede tilbudet som gjaldt da Mossetoget stoppet på Kolbotn.
Vi har tatt saken opp med Samferdselsdepartementet, og jeg forventer at vi får tilbake Mossetoget ved neste ruteendring.