Skal bygge hybridboliger
Det er planlagt 55 nye leiligheter og en større Kiwi butikk i Sønsterudveien 2. Planinitativet fra Kvernaas Arkitekter behandles i UMP 24. april.
Begge byggene i Sønsterudveien 2 skal rives, til fordel for boligblokker med en større Kiwibutikk og underjordisk parkering. De totalt 55 leilighetene er planlagt i størrelser fra 30-40 kvadratmeter til 125 kvadratmeter. Elleve av leilighetene blir ettroms-leiligheter.
Større Kiwibutikk
– Det har vært dialog med politikere og administrasjon en god stund om dette området. Det startet med et ønske om å få til en større dagligvareforretning, sier sivilarkitekt og saksbehandler i Kvernaas Arkitekter, Per Furuseth.
Les også: Se bildespesial fra Kantor Terrasse
Øvrig næringsvirksomhet i byggene vil måtte finne seg nye lokaler når prosjektet settes igang.
– Det er veldig viktig for oss at inngangen til butikken ligger fint til i forhold til gang- og sykkelsystemet, og undergangen til Kolbotn. Dette tror vi blir et veldig hyggelig sted å komme til, det er vår ambisjon, sier Furuseth.
Utenfor blokkene og butikken skal det lages et parkrom som også skal inkludere bekken. Deler av dette området eier kommunen per i dag.
Saken fortsetter under bildet.
Overkommelig prosjekt
– Vi har gjort et forsøk på å lage et prosjekt som er overkommelig for folk flest. Vi håper at vi skal få til noen kvaliteter som gjør at det kan være attraktivt for barnefamilier, og kanskje single og enslige på vei inn av noe, eller ut av noe, sier Furuseth.
Konseptet er at leilighetene på bakkeplan skal ha egne innganger og små forhager utenfor, de øvrige leilighetene vil ha adkomst gjennom trappeoppganger.
– Det er blokker og leiligheter, men en liten forhage setter et annet preg på bebyggelsen. At man ikke går via et trapperom, men har en egen dør tiltaler mange, sier han, og kaller det en slags hybridbolig.
Mulig byggestart i 2020
Fasadene på blokkene vil i hovedsak bestå av mur og treverk, og formes i en hestesko mot et åpent parkområde.
Les også: Sjekk hvordan det blir i Storebukta!
– At det er ulikt sammensatt bygningstruktur gir variasjon. Det trapper seg ned i forhold til terrenget, med ulike volumer i forhold til det terrenget som faktisk er der, sier Furuseth.
Dersom planinitiativet blir vedtatt i UMP, håper Furuseth at prosjektet kan være klart til førstegangsbehandling tidlig 2019, og potensielt ha byggestart i 2020.