– Ja, vi handler lokalt til jul!
Det skal handles inn julegaver i drøsservis fremover, og skal vi tro det lokale kjøpesenteret, er det rift om å kjøpe gavene lokalt!
Julehandelstemningen er på topp, og det meste tyder på at vi kunder er trofaste mot det lokale næringslivet, skal vi tro Kolbotn torg.
– Det er virkelig god stemning nå. Juleforberedelsene på senteret er godt i gang, med smekkfulle butikker. Vi hadde jo også en skikkelig kickstart på julehandelen med Black Friday, og under julegrantenningen lørdag 25. november, forteller senterleder Marianne Thoresen-Larsen.
NB! Saken fortsetter under bildet!
Kundene støtter opp
Hovedorganisasjonen Virke anslår at vi kommer til å handle for rundt 10.700 kroner hver i desember i år. Og netthandelen øker. PostNord og Posten anslår at de vil ha en økning på omkring 15 prosent for pakkeleveringer før jul i år.
At mange handler gaver på nett, og at Oppegård ligger så nært førjuls-kaosets Mekka, Oslo, synes ikke å påvirke stort.
Les også: Gjenopplev julegrantenningen på Kolbotn på video!
– Nei, vi ser at kundene handler lokalt. Det var også julegrantenningen et tydelig bevis på. Vi hadde rundt 10.500 kunder den lørdagen, og 14,5 prosent vekst i omsetning. I samme uke dagene før julegrantenningen, hadde vi en omsetningsvekst på 7,1 prosent, illustrerer senterlederen.
– Så det virker på oss som at kundene støtter opp om lokalsamfunnet og handler lokalt. Det blir veldig spennende også videre utover i desember, fortsetter hun.
NB! Saken fortsetter under bildet!
– Rikt butikkutvalg
At Kolbotn har et såpass rikt og orientert butikkutvalg, mener Bror Stende i Virke er helt avgjørende for at julen skal gå rundt lokalt.
– Generelt ser vi store handelslekkasjer mellom kommuner og fylkesgrenser på grunn av butikktilbudet. Mange velger et senter med bredt utvalg av butikker for å få alt på ett sted, sier Stende og fortsetter:
– Hvis Kolbotn har god dekning med butikker i alle bransjer, vil mange velge lokal handel. Men det er helt sikkert noen som velger f.eks. Ski storsenter eller Oslo for å effektivisere handelen.
Les også: Se bildene våre fra julegrantenningen på Kolbotn!
Stende mener at lokale aktører også er sårbare for økt netthandel.
– Netthandel påvirker alle handelsaktører, enten de er store eller små. Vi ser at veksten er tre ganger så høy i netthandel som i tradisjonell butikkhandel, og det må nødvendigvis merkes.
– En sterk lokal posisjon med god kunnskap om sine kunder gir lokale butikker en konkurransefordel, men vi ser en sterk endring i forbrukernes handlevaner, sier Stende.
NB! Saken fortsetter under bildene!
Opplevelser i fleng
Førjulsopplevelsene på Kolbotn Torg er vel så viktige som selve julegavehandelen, forteller Marianne Thoresen-Larsen. I dag er det pepperkakeverksted, og det er pyntede juletrær, store og små i nisseluer, julemusikk og juledufter hvor enn en snur seg.
Les også: Gjenopplev julegrantenningen på Kolbotn på video
– Vi kommer også til å få besøk av Solan og Ludvig fra Flåklypa, og Luciatog med elever fra Ingieråsen skole i tiden fremover, røper Marianne.