Fakkelmarkering for inkludering
Fredag morgen samlet hundrevis av elever, foreldre og lærere seg til en vakker fakkelmarkering FOR inkludering og MOT mobbing, rasisme og krenkende atferd.
– Det var så fint å være der, glødet det fra rektor Nina Kristin Sæthre etter markeringen.
I fjor på samme dato hadde Tårnåsen skole sin første fakkelmarkering for et godt og inkluderende læringsmiljø. Skolen tar dette arbeidet på største alvor og det var derfor en selvfølge for rektoren å gjøre det til en tradisjon.
– Vi ser at det psykososiale miljøet påvirker oss enormt. Det er så viktig å være snille med hverandre. Denne markeringen er «bare» én del av alt vi gjør, men ved at vi arbeider i klassene i forkant og samles her i dag, så gir det en effekt. Det er jeg helt sikker på, for sammen er vi best og vi er avhengig av hverandre.
– Vi må jobbe sammen
Hun understreker hvor viktig det er at alle involverte trekker i samme retning.
– Vi må jobbe sammen, både elevene, foreldrene og skolen. Det er ikke sikkert vi kan løse alt, men vi skal i alle fall utgjøre en forskjell. Målet er at alle skal ha det bra, sier den engasjerte rektoren.
Og uteområdet til skolen i skogen var enda vakrere enn vanlig denne fredagsmorgenen. Lysene fra de mange faklene lyste opp og det var en godt oppmøte også blant foreldrene. Sammen med barna fikk de høre tredjeklasse synge «Å være den du er», sjetteklasse fremførte «True colours», FAU holdt en appell og elevrådsleder Anders Vogt understreket betydningen om at «det er vi elever som kan utgjøre den største forskjellen og at det er vi som må gå foran som gode eksempler».
Så fikk naturfagslærer Jan vise frem en kjedereaksjon i praksis, før barn og voksne hoppe og danset i sangen med samme navn.
NB: Saken fortsetter under bildet.
Må jobbe i det daglige
Ett arrangement med fakler er vel og bra, men det kan selvsagt ikke løse alle utfordringer. Det kan derimot den viktige jobben som gjøres i det daglige. Det arbeidet tar Tårnåsen skole på største alvor.
– Vi har fokus på det hele tiden, blant annet ved hjelp av programmet Mitt Valg. Klassene jobber systematisk med dette fra 1. til 7. trinn. Det er det daglige arbeidet og bevisstgjøring som utgjør en virkelig forskjell, sier rektoren.
Da hun startet tok hun initiativet til å sette opp såkalte hjertelamper i alle klasserom. Den skrus klassen selv på når de ønsker, for å påminne om at det er hjerterom her og at det skal være et trygt sted å være.
Ros til lærerne
Rektoren er full av lovord av arbeidet som gjøres av lærerne og elevene.
– Jeg er så glad for at både lærere og elever her er glødende opptatt av at vi skal ha det bra sammen, og den jobben som gjøres i klasserommene og skolegården i dag daglige er jeg virkelig stolt av å være en del av, sier Sæthre.
Hun understreker også viktigheten av å ha med foreldrene på laget.
– Det er helt avgjørende at også foreldrene bidrar. På foreldremøter snakker vi alltid om viktigheten av deres rolle. Hva de kan bidra med for å inkludere barna og at vi skal fremsnakke hverandre. Vi må ha med foreldrene for at dette skal fungere. Husk: Sammen er vi best, avslutter Sæthre.