– 12 milliarder kroner til vedlikehold og et bedre togtilbud
Hoda Imad, samferdselspolitisk talsperson (Ap) tror sin egen regjering vil rydde opp.
NB: Dette er et debattinnlegg. Innholdet representerer skribentens meninger.
Det siste togåret har vært preget av forsinkelser, innstillinger, og signalfeil, noe som har skapt store frustrasjoner for oss pendlere. Høyreregjeringen etterlot seg mange år med vedlikeholdsetterslep og en privatisert og oppstykka jernbane. Selv om utfordringene er store og det dessverre ikke finnes noen “quick fix”, er det svært positivt at regjeringen nå tar tak i problemet på største alvor og rydder opp.
I statsbudsjettet for 2025 vil det settes av hele 12 milliarder kroner til å forbedre jernbanen. Det er 3 milliarder mer enn året før, og for første gang vil det brukes mer på vedlikehold enn på nye investeringer. Over halvparten av disse midlene vil brukes på drift og vedlikehold, og resten på fornyelse og materiell.
Tillit og forutsigbarhet er de to viktigste nøkkelordene i prioriteringene våre i samferdselspolitikken. Punktligheten på norsk jernbane har blitt dårligere de siste årene. Bane NOR har som mål at ni av ti tog skal holde rutetidene, men i 2023 var det bare 87,6 prosent av persontogene som gjorde det. Og hittil i 2024 har kun 85,6 prosent av togene vært i rute. Det er ikke godt nok!
Tidligere i år la Arbeiderpartiet frem en helt ny linje i samferdselspolitikken. Nå skal det være en klar sammenheng mellom det man lover og prioriterer i Nasjonal Transportplan og det man faktisk bevilger penger til. Det som høres ut og burde vært en selvfølge, har dessverre ikke vært det. Tidligere har NTP og statsbudsjettet ikke hengt sammen, og løfter i NTP har manglet finansiering.
Det betyr hardere prioriteringer, men til gjengjeld vil dette forplikte regjering og storting om ikke å love mer enn det man klarer å prioritere og bevilge penger til. Til det er tilliten for tynnslitt.
Nyhetene denne uken om både rekordsum til vedlikehold av jernbanen og å gi pendlere muligheten til å reise med Flytoget og dermed få enda flere avganger, gjennom å slå sammen de to statlige selskapene Vy og Fytoget, er godt nytt for alle oss som er helt avhengig av toget for å få hverdagen til å gå rundt. Når Høyrepolitikere reagerer sterkt på det siste, er det betimelig å spørre dem om hvorfor de mener togpendlere i Akershus ikke skal få bedre og flere muligheter til å reise med kollektivtransport. Det er også fristende å minne dem om sist de styrte, da de ville selge Flytoget til kineserne. Alle lokale og regionale folkevalgte i Akershus burde vært helt enige om at vi er helt avhengig av å utnytte jernbanekapasiteten bedre, for alternativene er ikke til å holde ut.
For alle oss pendlere i Akershus gir Arbeiderpartiregjeringens prioritering av tog en etterlengtet trygghet. Vi kan endelig få hverdagen igjen til å gå rundt, uten å måtte bekymre oss for om toget kommer til tiden eller om vi må rusle til parkeringsplassen og sette oss i bilen. Dette handler om mer enn bare punktlighet; det handler om å gi folk flere muligheter og friheten til å kunne planlegge hverdagen sin uten å være bekymret for om man står igjen på perrongen.
Hoda Imad, gruppeleder Akershus Arbeiderpartis fylkestingsgruppe og samferdselspolitisk talsperson.