Drømmene fikk vinger
Henrik Thornstrøms (24) store mål har i mange år vært å gjøre pilotdrømmen til virkelighet. Drømmen fikk vinger raskere enn de langt fleste i Europa, kanskje alle.
– Jeg har vært interessert i fly så lenge jeg kan huske, men da jeg for noen år siden fikk sitte ved siden av en kamerat av min far i cockpiten på en Cessna og dra i spakene, var jeg solgt. Siden har jeg så å si hatt autopilot mot målet, sier Henrik, som 5. juni fjor fikk fast jobb som styrmann i SAS, som den yngste gjennom tidene.
Les også: Jan Baalsrud blir halehelt!
– For meg er SAS den ultimate arbeidsplassen. Jeg har stor sans for punktlighet, og i SAS fant jeg dette og mye mer. Det skinner så klart igjennom at forholdene er lagt svært godt til rette for de ansatte, det være seg logistikk, arbeidsforhold, nøyaktighet, sikkerhet og ikke minst kollegiale forhold, sier Solbråtan-gutten.
Arvelig belastet
Han er ikke helt uten arvelig belastning. Hans far Rune hadde i sin tid planer om å ta flysertifikat, men hensyn til jobb, familien og interesse for å kjøre fortest mulig i en rallybil i skogen, gjorde at pappa Thornstrøm måtte konsentrere seg om å holde i spakene i egne bedrifter, og på Playstation hjemme på hobbyrommet.
Saken fortsetter under bildet.
Tonje Sund i SAS` kommunikasjonsavdeling bekrefter at Henrik er den yngste piloten i selskapet, som har 1500 piloter. Den eldste er 64 år, mens gjennomsnittsalderen er 49 år.
– Nyansettelser varierer fra 15 til 100 per år. Nye piloter får simulatortrening, samt teknisk- og operativ teoriopplæring på den flytypen de skal fly. Denne utdannelsen tar om lag tre måneder, sier Sund.
Koster dyrt
Småflysertifikat tok Henrik i Follo flyklubb på Ski i 2013, altså som 20-åring. Da var han klar for å fly et småfly alene.
– Det er litt kult å tenke på at min mor og far tok meg med til Dyreparken i Kristiansand da jeg var seks år gammel. Turen gikk fra småflyplassen på Ski i en fireseteres Cessna, og det flyet vi var passasjerer om bord i, er det samme jeg fløy min første singeltur i for fire år siden, sier den unge piloten.
Han landet på Norsk flyskole på Torp samme år han tok småflysertifikatet, og fikk trafikkflygersertifikat i 2013.
Det er ikke dermed sagt at det er bare å hoppe inn i et passasjerfly, selv om utdannelsen består av læring mest mulig tilnærmet å fly et passasjerfly.
– Vi lærer jo det som læres bør, og bruken av simulator gjør at man blir svært godt forberedt, sier unggutten.
For å komme seg videre til spakene, tok han resten av utdannelsen gjennom Ryanair, som har en godt tilrettelagt utdannelse for dem som er ferdig på skolen, og som vil fly inn i yrkeslivet. Ryanair tar seg godt betalt for denne utdannelsen, noe SAS ikke gjør.
Les også: I høst blir det norsk kvalitetsmusikk
– Det tok meg ytterligere ett år for å bli klar for større oppgaver. Jeg mønstret på som styrmann i Ryanair i ett år, før jeg fikk et bein innenfor i SAS i desember i fjor. 5. juni i fjor fikk jeg fast jobb. Den meldingen er vel den hyggeligste jeg har fått noen gang, sier den unge flygeren.
Som styrmann har han en kaptein ved sin side. Det er kapteinen som har kommandoen, men i cockpiten er det samarbeid som gjelder.
– Jeg flyr på ruter i Europa, og Kanariøyene. Man kan vel trygt si at det er en litt annen utfordring å lette fra Heathrow enn Kirkenes, men alltid står sikkerheten i høysetet, og det gjelder å aldri mistet dette fokuset. Spesielt under letting og landing i dårlig vær på de mest trafikkerte flyplassene, er det svært viktig at jobben i cockpit utføres etter boka.
Høy snittalder
Da Oppegård Avis møtte Henrik på Gardermoen for å ta bilde, hadde SAS-maskinen vært i Stavanger. Først ut av cockpiten kom kapteinen på 62, som er en av de eldste i SAS, og den yngste på 24.
– Snittalderen ligger på om lag 50 år, så jeg er og føler meg som en fersking, sier Thornstrøm.
Han har selvfølgelig ønske om å bli kaptein. Det tar åtte til ti år som styrmann å komme dit, men kjenner vi den målrettede piloten rett, setter han vel rekord på dette feltet også.
Oppegård Avis har prøvd å få klarhet i om Henrik er den yngste gjennom tidene, men det har vist seg som en nesten umulig oppgave. Verken Luftfartsdirektoratet eller de andre selskapene kan bidra med disse opplysningene, men at han er den yngste i SAS, er dokumentert.