Fløy en liten Gullfugl...
Ikke gjennom vinduet, men til Norwegian Fashion Week. Designer Elisabeth Gullner deltok forrige uke på den store motemessen på Fornebu med sin ullkolleksjon.
Designer Elisabeth Gullner holder til i Sentrumsbygget på Kolbotn. Forrige uke tok hun med seg kleskolleksjonen til Norwegian Fashion Week. Nå håper hun på å få klærne sine inn hos flere forhandlere.
– Jeg var blant 40 stykker som hadde en pop-up stand der. Det var en ny verden, en kvinneverden. Kvinner selger og kjøper kvinneklær, sier Gullner.
Hun har erfaring fra å jobbe med kvinnelige entreprenører tidligere, som blant annet coach og rådgiver, men nå jobber hun kun med Gullfugl. Erfaringene designeren tar med seg fra Norwegian Fashion Week er mange og gode.
PS! Saken fortsetter under bildet!
– For å komme inn i motebutikkene er det en veldig interessant vei. Jeg skjønte første dagen at dette er en ny verden som er interessant å lære. Skal man ut i klesbutikkene er det der det skjer, sier Gullner om motemessen.
Hun legger til at hun fikk gode råd fra de som har vært med en stund.
– Det var veldig kontaktskapende. Jeg fikk gode tilbakemeldinger og råd fra de som var mer etablert. Mye nettverksbygging skjedde på selve Fashion Week. Ikke bare ordre, men man får sett mye og knyttet viktige kontakter, sier designeren.
Smal og tydelig
Gullner har landet på strikkeklær i merinoull, og er tydelig på at det er det Gullfugl skal være. Under fjoråret ryddet hun unna det hun ikke lenger ville ha med seg videre.
– I år var det at jeg for første gang lagde en fullverdig kolleksjon og var tydelig på at det kun er strikk og merinoull. Det har vært en reise å prøve seg på veldig mye. Jeg tror det er viktig at man er smal og tydelig når man er liten, sier Gullner.
Hun legger til at det ofte er lett å tenke at man må ha alt.
– Nå prøver jeg å være veldig streng, jeg trenger ikke ha alt. Man må ha disiplin og begrense seg. Men jeg tror på det. Er man liten må man være smart, jeg prøver på det nå, sier Gullner.
Poncho bonanza
Gullner lager blant annet kjoler, jakker, skjerf og sjal, men bestselgeren har vært ponchoene.
– De siste par årene har jeg hatt poncho bonanza. Jeg har solgt utrolig mange ponchoer. Jeg tror ikke det går av moten med det første. Det er det jeg har solgt mest av og som kanskje var inngangsporten inn mot butikker, sier Gullner.
Selv om designeren jobber for at Gullfugl skal fly til nye høyder, er det viktigste at hun kan leve av kreativiteten.
– Målet er å kunne leve av dette. Jeg hygger meg med det og tar ut en kreativ side som lå brakk i altfor mange år. Det er hyggelig at folk liker det jeg lager, avslutter Gullner.