Næringsliv
TV-giganten fra Kolbotn
Tellus Works Television ble startet opp av Morten Ottesen fra Kolbotn. I 2018 omsatte produksjonsselskapet for 19,6 millioner kroner.
For omtrent fem år siden startet Morten Ottesen produksjonsselskapet ,som i dag leverer TV-konsepter fra kontoret på Rosenholm Campus til hele verden. Han har et eget USA-kontor, og har produsert hit-programmer som, blant annet, «New Scandinavian Cooking» med kokken Andreas Viestad og TV2-programmet «Reisen».
– Vi er veldig opptatt av å levere programmer som har godt journalistisk innhold, som er smarte, men det skal ikke være smart for smarthetens skyld, sier Ottesen.
Fortsatt i vekst
I 2018 var driftsresultatet på 1,9 millioner kroner, men i bransjen de driver er mange prosjekter langsiktige og avkastningen kommer ikke alltid før det har gått noen år.
– Vi er fortsatt i vekst, og er ikke helt ferdig med regnskapene for 2019. Resultatene avhenger litt av hvilke kostnader vi må føre på 2019, med tanke på prosjektene som strekker seg over tid, men 2020 tror jeg blir et veldig bra år, sier Ottesen.
Endringer
Det er en tøff bransje å drive i. Seernes TV-vaner har endret seg, og produksjonsselskapene må være med på endringene.
– Vi er midt oppi det, og har vokst veldig bra de siste årene ved å fokusere på gode produksjoner som er litt nisje- preget. Vi setter veldig høye krav til kvalitet ,at de er autentiske og ekte, vi lager TV med folk som har klærne på for å si det sånn, smiler Ottesen.
I tillegg hjalp det å få innpass i et større marked enn det Norge har å by på.
– Det er vanskelig å være produksjonsselskap. Grunnen til at selskapet er den suksessen det er i dag, er det internasjonale beinet, det amerikanske selskapet, forteller Ottesen.
Glem kjendisstatusen
Det TV-gründeren ikke er så veldig opptatt av er gaselle-statusen, men noen råd til de som ønsker å starte bedrift det har han.
– Mange i dag fokuserer feil, i den forstand at de er veldig opptatt av å bli synlige sånn at de får et ansikt: «Cover of the magazine». Kjendis blir du ikke av å drive bra butikk, det fokuset må du legge av deg. Eneste måten du lykkes er å jobbe knallhardt og ansette folk som er flinkere enn deg selv på alle spesialfelt du skal levere på, sier Ottesen.
Nøkkelen til suksess er tid og tålmodighet, skal man tro Ottesen.
– Har du tid nok vil du lykkes, du må gi deg selv tid, for hvis du har rom for å feile på veien, så vil tiden spille deg god. Når du skal drive butikk må du være villig til å tape absolutt alt, og når du har tapt må du reise deg igjen, børste dressen og gå videre.