Blåser støv av gamle planer: – Vil bygge 1200 boliger på Svartskog
Bjørn Richard Johansen (FRP) ønsker å blåse nytt liv i planene om en større miljølandsby på Svartskog, og tar i dette leserinnlegget frem en tidligere forkastet plan fra Oppegård kommune.
NB: Dette er et debattinnlegg. Innholdet representerer innsenders meninger.
«Solveien 2»: På tide å se på Svartskog igjen
Av Bjørn Richard Johansen, kommunestyremedlem, Nordre Follo Fremskrittspartiet.
Vi står foran arbeidet med å rullere en ny kommuneplan i Nordre Follo. Det betyr igjen at vi kan se fritt på alle prosjekter vi vil være med å sikre en god og ønsket utvikling av kommunen. I den forbindelse, og som JA-kommune, bør vi igjen se på det gode forslaget fra OBOS om en planlagt miljølandsby i Oppegård-delen av kommunen på Svartskog.
Flott plan som kan bli «Solveien 2»
La oss først sette det litt i perspektiv. Det kanskje flotteste området i Oslo i dag er Nordstrand med den anerkjente Solveien. Nå kan vi få «Solveien 2» i Nordre Follo, i Oppegård-delen av kommunen. Planen for utvikling av området, som ble lansert i sin tid fra OBOS var at det burde bygges 1.200 boliger med høye miljøambisjoner og fokus på bærekraftige løsninger i et område som ble regulert som boligområde i 1995, og som OBOS kjøpte for 100 millioner kroner i 2005.
Husk også at om OBOS kanskje gjennom forrige runde gikk lei, kan det være at andre utviklere nå ved inngangen til 2025 ser sitt snitt til å vurdere prosjektet som spennende. Det er mange store utviklere som ønsker å satse i Oslo, Nordre Follo og det sentrale Østlandsområdet.
Solid forankret i vår politiske plattform
La oss se hva flertallspartiene har bestemt i sitt felles prosjekt. Her heter den nemlig i den politiske plattformen til Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Pensjonistpartiet:
«Alle samarbeidspartiene er opptatt av å utvikle gode og attraktive bomiljøer med varierte bebyggelses- og rekreasjonsområder. Vi vil også at de mindre tettstedene våre i Skotbu, Kråkstad, Siggerud og Svartskog skal videreutvikles og ha vedlikeholdsvekst.»
Videre:
«Sikre utbygging og vedlikehold av infrastruktur (VA, gang- og sykkelveier mv)
og tilrettelegge for boligbygging i Skotbu, Kråkstad, Siggerud og Svartskog.»
Sist, men ikke minst:
«Jobbe sammen med Statens Vegvesen og fylkeskommunen om avkjøring fra E18 til
Svartskog, samt ny bussholdeplass ved Stallerud.»
Et flott næringsområde er det også
Høyre og Pensjonistpartiet tok også nylig til orde for å etablere et næringsområde på Svartskogtoppen rett ved E18. Her berømmer vi våre to samarbeidspartier og vi i Fremskrittspartiet støtter helhjertet opp om dette forslaget.
En solid plan ligger klar
OBOS sin plan for en miljøby på Svartskog i 2019 hadde flere positive aspekter, hvor jeg vil si at det særlig er tre sentrale elementer utmerket seg:
1. Fokus på bærekraft og miljøvennlig utvikling.
Planen var å skape et
nabolag som kunne være et forbilde for bærekraftige samfunn. Dette inkluderte
bruk av miljøvennlige byggematerialer, energieffektive boliger og integrering
av fornybare energikilder som solcellepaneler og smart energistyring. Målet var
å redusere karbonfotavtrykket både i byggefasen og i boligenes levetid.
2. Grønne områder og samspill med naturen.
Prosjektet la stor
vekt på å bevare og styrke områdets naturlige kvaliteter. Det skulle være gode
uteområder for rekreasjon, med grønne lunger, turstier og tiltak for å støtte
biologisk mangfold. Ved å integrere boligene med eksisterende natur ønsket OBOS
i sin tid å skape en harmonisk balanse mellom bebyggelse og omgivelser.
3. Fremme fellesskap og livskvalitet.
Miljøbyen på
Svartskog skulle være et sted der mennesker trives og føler fellesskap. Dette
inkluderte planer om sosiale møteplasser som parker, lekeplasser og
fellesarealer, i tillegg til nærhet til kollektivtransport. Fokus på bilfrie
områder og sykkelvennlige gater skulle fremme en aktiv og bærekraftig livsstil,
samtidig som det skapte trygge og trivelige omgivelser.
«Politikk er det muliges kunst»
Når vi nå skal se på Svartskog en gang til i forbindelse med rulleringen av kommuneplanen må vi minne om hva politikk er. «Politikk er det muliges kunst». Dette utsagnet tilskrives ofte den tyske politikeren og statsmannen Otto von Bismarck. Han beskrev politikk som kunsten å oppnå det som er mulig innenfor de gitte omstendigheter, i stedet for å strebe etter det ideelle eller det uoppnåelige.
Det reflekterer en pragmatisk tilnærming til politisk arbeid, hvor kompromiss og realistiske målsetninger er sentrale elementer. Så det er i den sammenheng vi nå må tilnærme oss utviklingen av Nordre Follo, hvor «boligbygging i Skotbu, Kråkstad, Siggerud og Svartskog.» er prioritert i den politiske plattformen til Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Pensjonistpartiet.
Kan bli Follos mest populære boligområde
Som politikere må vi drive frem viktige prosjekter. Å gjøre kommunen attraktiv å bo i er et slikt prosjekt. Det gir også grunnlag for økte skatteinntekter som er helt nødvendig for å sikre en bærekraftig økonomi i Nordre Follo kommune fremover.
Igjen er utviklingen av Oppegård vest spennende i et slikt perspektiv. Men vi må legge sterke og gode miljøføringer på prosjektet.
Jeg ønsker å bidra til at vi i et prosjekt får enda flere boliger og seniorboliger på Svartskog. Vi sitter på Oslofjordens kanskje mest perfekte beliggenhet for seniorer og barnefamilier. Det er også kort pendlevei inn til sentrum med el-busser og biler. Eller autonome/selvkjørende el-biler som vi snart vil se mer til på våre veier.
Fra Oslo og Østfold til Svartskog
Videre vil vi nok se at mange som i dag bor i nord for Oslo, i Holmenkollen, Oslo Vest - Nordstrand, eller i områdene sør for Nordre Follo i Østfold vil se i vår retning for bolig – og dermed vil det tilflyte oss flere innbyggere med et inntektsnivå som kan bidra godt når kommunen trenger økte skatteinntekter.
Bærekraftig utvikling er nøkkel til suksess
De gode miljøargumentene over viser også at planen hadde ambisjoner om å kombinere bærekraft, livskvalitet og moderne byutvikling på en unik måte.
Det er et spennende politisk prosjekt å tenke oss tanken rundt utviklingen av «Solveien 2» til å bli noe helt unikt for Nordre Follo på Svartskog.