Avlyste salget: – Kundene er familien min
Salongen til Rashid slet i motbakke, og han han vurderte å selge. Da protesterte stamkundene.
Den syriske fasmilien til Rashid Alswedan består for det meste av frisører. Han har to brødre i Tyskland som begge er frisører. Selv drev han fem salonger i hjemlandet før han måtte flykte, og Rashid kom til Norge for seks år siden.
For fire år siden åpnet han sin første salong under navnet Oppegård frisør. Senere har han åpnet avdeling i Ski, og endret navnet i takt med kommunesammenslåingen.
Vurderte å selge
Da pandemien kom i fjor valgte Rashid å satse og åpnet en tredje salong på Frogner i Oslo.
– Jeg trodde koronaviruset skulle gi seg. Så skjedde ikke, så det har vært beintøft. Jeg har tapt mye penger. For tre måneder siden vurderte jeg å selge salongen her på Oppegård, forteller Rashid.
Rundt 17. mai var det nærmest som det skjedde en aksjon blant Rashids kunder. Det strømmet inn med bestillinger og kundene ga klare beskjeder om at han ikke måtte selge salongen.
– Det ga meg masse energi. Jeg er så takknemlig for alle som har kontaktet meg, og som ikke minst stadig kommer tilbake.
Stamkunde siden starten
En av kundene som sto klar da Oppegård Avis var innom sist torsdag, var Rickard Berzelius fra Greverud.
– Helt fantastisk å komme hit til Rashid. Jeg har gått her siden starten. Jeg er veldig glad at frisørsalongen ikke forsvinner.
De mange meldingene fra kundene fikk nemlig Rashid på andre tanker.
– Jeg opplever kundene som del av familien min. Nå er jeg veldig glad og takknemlig. Støtten jeg har opplevd har vært stor motivasjon, og nå har jeg bestemt at salongen på Oppegård skal fortsette.
Rashid kom til Norge for seks år siden, og han hadde en klar plan om at han ville etablere. Nå er han stolt av hva han fått til, endatil under en pandemi.
Hjelp av sønnen
En av Rashids viktigste støttespillere er sønnen Mohammed (19). Han har nærmest bodd i salongen siden han gikk på ungdomsskolen, og nå har Mohammed fått mange faste kunder, spesielt blant de yngre.
– Det er veldig koselig å jobbe sammen med pappa, og han har lært meg sine teknikker.
Rashid har nå fire ansatte på salongene, og han ser ikke bort fra at det blir behov for å ansette flere.
– Jeg føler meg heldig som har fått til dette. Det har vært tøft det siste året, men kundene har hjulpet oss gjennom den tøffe tiden. Nå ser jeg lyst på fremtiden, sier Rashid Alswedan.