Kloppet og klart i marka
BØLERÅSEN: Det manglet ikke på tomler opp fra markabrukere som endelig kunne komme seg tørrskodde fra Bøleråsen og inn i marka.
Tirsdag kveld ferdigstilte ivrige dugnadssjeler en 200 meter lang klopp over Store Lauvåsmyra, som forbinder Bøleråsen med den nye skogsbilveien ved Almenningen og videre inn i marka.
Et kjærkomment tiltak over et myrstrekke som i store deler av året er til hinder for aksess til marka og friluftslivet, og hvor ferdsel setter spor og påvirker de viktige miljøegenskapene ved myr.
Det er NOTS Follo, lokallaget til Norsk Organisasjon for Terrengsykling, som har utført tiltaket på dugnad. Materialene er delfinansiert gjennom Nærmiljøtiltaksmidler fra Nordre Follo kommune og Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus.
Styreleder Endre Løvaas i NOTS Follo er glad for at arbeidet de nedlegger i marka verdsettes av innbyggerne:
– Vi jobber for en bærekraftig forvaltning av marka, og reparerer og vedlikeholder stier på dugnad. Selv om vi primært er terrengsyklister, så er alle tiltakene vi gjennomfører av universell utforming og har utelukkende som formål å fremme friluftsliv og mangfoldig bruk av marka. Tiltakene skal falle alle markabrukere til gode, og det er først og fremst med tanke på reduksjon av slitasje. Typisk evigvåte gjørmehull gjør at folk heller går rundt, og da dannes det nye stiløp og uheldige sår i marka. Klopping er derfor både effektivt og skånsomt for naturen, og det er også reversibelt, sier Løvaas.
Innovasjon
Materialene som benyttes i Nordre Follo-marka er en innovasjonshistorie i seg selv. I fjor utfordret NOTS Follo ulike treprodusenter å lage en type trevirke for bruk i naturen med lang levetid og ditto mer bærekraftig. I tillegg ønsket de at det skille være estetisk pent i naturen, ha en overflate med mer friksjon, miljøvennlig og lettere virke å hanskes med, og til en konkurransedyktig pris opp mot ordinære CU-impregnerte materialer.
Talgø Fabrikker på Nordmøre tok utfordringen på strak arm, og resultatet ble et parti dobbel-impregnert MøreRoyal uhøvlet trevirke i brun farge, i tykkelsesdimensjon 50x200mm og lengde på 5 meter. Den uhøvlete overflaten er ru og gir langt bedre friksjon, spesielt når det er vått, og er ideell for både tobeinte, firbeinte og tohjulede.
En ekstra bonus er det at MøreRoyal er tørket etter produksjonsprosessen, som gjør trevirket betydelig lettere i egenvekt enn vanlig impregnerte materialer.
– Likevel er det tungt og relativt uhåndterlig materiale uten maskinell bistand, så vi er svært takknemlige for det gode samarbeidet med Skiforeningen og de lokale løypebasene i vårt område, som bistår oss med ATV og henger for å transportere ut materialene. Både NOTS og Skiforeningen har samme agenda, og det er å tilrettelegge for friluftsliv og rekreasjon i marka på en bærekraftig måte. Dette MøreRoyal-virket er risikovurdert og godkjent av Miljødirektoratet til bruk i myr, og også Skiforeningen har nå valgt å ta i bruk denne materialtypen i marka. Derfor er det litt gøy at noen idealister som oss har drevet frem en innovasjon som dette, sier Løvaas.
Takker grunneieren
Han benytter også anledningen til å berømme grunneier Ole Kristen Karlsrud for velvilje og bistand.
– Den re-etablerte skogsbilveien er kanskje kontroversiell for noen, men jeg har sjelden møtt en grunneier med mer genuin tanke for bruk av marka i et folkehelseperspektiv. Skogsbilveien og kloppetiltakene bidrar til å gjøre marka adskillig mer tilgjengelig for større brukergrupper, til rekreasjon, mosjon og friluftsliv.
NOTS-gjengen skal i gang med Bukkestimyra i sommer, og til høsten skal det etter planene være mulig å ta seg til Bukkestitjernet fra alle kanter uten vadere og gummistøvler.
Oppegård Avis ønsker alle brukere god tur.