Førerkort-krise
Det finnes tre tilgjengelige sensorer i vårt distrikt for å ta førerprøven. Ventetiden for de som skal kjøre opp er lang.
Nicolai S. Hansen, kjørelærer og eier av Fram Trafikkskole, forteller at det er ekstremt vanskelig å sikre seg plass til førerprøven.
Grunnen er todelt.
For det første er det elevene som bestiller timen selv, dermed kaprer de mange prøver, selv om de ikke er klare til å kjøre opp. Timen kan du nemlig bestille før du har fått klarsignal om at du er klar for oppkjøring.
– Dersom elevene avbestiller disse timene, blir det mye dødtid hos sensorene.
Mistet mange sensorer
Dermed er vi ved det andre problemet. Sensorer er det nemlig få av.
– Vi har mistet en del sensorer i vårt distrikt, nå har vi kun tre, og det er ikke nok, forteller Hansen .
Selv om han kan fortelle at det er hentet inn flere sensorer fra nord, er det i følge Hansen ikke nok.
– Det beste hadde vært om man var ferdig med opplæringa før man bestilte. Slik det er nå, blir det mange avbestillinger.
Hansen forteller at ventetiden er 6-10 uker om man er heldig å få tak i en prøve, ellers er det kun avbestillinger som er tilgjengelig.
Hans egne elever er godt klar over at det er slik, og han sier de er flinke til å ikke klage.
– Men det gjør noe med motivasjonen til de som vil ha førerkortet å vente så lenge, poengterer han.
Vegvesenet svarer
Trond Ivar Blakkestad, seksjonsleder for Trafikant øst, forklarer at de bruker ressurser på tvers uavhengig av kontorsted. Fort tiden er det tre faste sensorer, mens det er flere ansatte som kommer inn ved årsskiftet (3 nye).
Ifølge Blakkestad har etterspørselen økt etter pandemien. Dette gjelder både landet sett under ett, og seksjonen som Nordre Follo sine kjøreelever faller inn under.
– Flere velger nå å ta førerkort. Selv om vi kjører flere prøver enn vi gjorde sammenlignet med siste normalår før pandemien (2019), er etterspørselen høyere enn det vi klarer å levere. Slik vil vi ikke at det skal være, sier Blakkestad.
Bedring i sikte
Han forteller at det har vært jobbet mye overtid, de har redusert andre trafikksikkerhetsoppgaver, og at det ansettes nye sensorer.
– De første seks blir klare denne og neste uke. Så vil det være ytterligere syv nye klare ved årsskiftet i vår seksjon. Vi lyser i løpet av sommeren ut nye stillinger, for at de skal begynne hos oss med opplæring ved årsskiftet. De vil være klare til sommeren 2023.
Blakkestad forklarer at i sommerferieperioden er det mindre ressurser enn ellers i året. Tre av de nye sensorene som er klare om kort tid, tilhører kontoret som dekker Drøbak-Risløkka/Oslo, og vil også bedre situasjonen noe i Drøbak.
– Det legges ut nye prøver på forskjellige tidspunkt de ulike stedene i landet. Det betyr at det kan være ulik tid for å få bestilt førerprøve på de ulike trafikkstasjonene i landet. Det er derfor mulig å velge den trafikkstasjonen med kortest tid til første ledige time, uavhengig av hvor man har tilhørighet i landet, informerer Blakkestad.
Blakkestad forteller at det hos dem legges ut prøver flere ganger i uken, og på ulik planleggingshorisont.
– 16 uker fram i tid legger vi ut ca. 50% av vår kapasitet, 10 uker fram i tid har vi lagt ut ca. 80 % av vår kapasitet, og ca. 2-4 uker før er det meste planlagt, sier han.
Han legger til at det allikevel kan være mulig å få en time enda tettere på, ofte som følge av at en annen kandidat likevel ikke trengte timen, eller at de for eksempel har fått tilbake ansatte på jobb etter sykefravær tidligere enn først antatt.