Videregående opplæring i Oppegård

STOLT: Rektor Elisabeth Edding er veldig stolt av elev Espen Boman Fosseide (18) som kan smykke seg med et karaktersnitt på 5,76 og en studieplass ved NTNU.

Fikk 20 seksere

Espen Boman Fosseide (18) fra Kolbotn gikk ut av videregående med 20 seksere på vitnemålet. Her er hemmeligheten bak suksessen.

– Jeg har hatt en god skole og flinke lærere, og et veldig fint og hyggelig skolemiljø. Jeg har også vært flink til å notere mye og stille spørsmål til lærerne, og har fulgt veldig godt med i timene. Jeg har nok festet mindre enn de fleste, men jeg har vært sosial til tross for det. Det har også hjulpet mye å ha klare mål og støtte fra foreldrene, sier Espen Boman Fosseide, som er meget fornøyd med årene på Roald Amundsen videregående skole.

Som en av Norges flinkeste elevene, med et karaktersnitt på utrolige 5,76 uten tilleggspoeng og 61,6 studiepoeng totalt, kunne Espen komme på alt han kunne ønske seg, men det er Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) han har drømt om i flere år.

– Jeg har hatt en god skole og flinke lærere, og et veldig fint og hyggelig skolemiljø.

Espen Boman Fosseide (18), gikk på Roald Amundsen videregående skole

Bestemte seg i 10. klasse

– Jeg er veldig glad i datamaskiner og har programmert siden syvende klasse. Det aller meste har jeg lært på YouTube. Det var i tiende klasse at jeg bestemte meg for å studere ved NTNU, sier 18-åringen fra Kolbotn.

17. juli fikk han et etterlengtet brev om tildelt studieplass ved NTNU. Nå har 18-åringen dratt til Trondheim for å studere datateknologi.

Årets Roald-elev

– I tillegg til å være skoleflink var Espen aktiv i elevrådet og var med på å gi innspill til skoleledelsen, sier rektor Elisabeth Edding.

Ved avgangsseremonien 20. juni var hun stolt av å kunne kåre Espen til årets Roald-elev ved skolen. 18-åringen var ikke forberedt på dette og måtte holde tale foran 400 fremmøtte i salen, men klarte seg helt fint, ifølge rektoren.

– Vi har mange flinke elever og begynte med denne kåringen i fjor for å markere både de faglige prestasjonene og bidraget til felleskapet på skolen, sier Edding.

– Disse resultatene er jeg veldig stolt av. De kommer ikke gratis.

Elisabeth Edding, rektor ved Roald Amundsen videregående skole

Fra 79 til 89 prosent

Roald Amundsen videregående skole har nå fått resultatene fra forrige skoleår og resultatene med inntaket av nye elever til det kommende skoleåret. Statistikken fra de siste seks årene, da Elisabeth Edding overtok som rektor på skolen, er imponerende.

Hele 89 prosent av elevene ved skolen har fullført og bestått videregående opplæring, som er en økning på 10 prosent siden 2013. De siste resultatene i Oppegård er bedre enn snittresultatene i Akershus fylke, som for øvrig er på toppen i landet når det gjelder bestått og fullført-statistikken.

– Disse resultatene er jeg veldig stolt av. De kommer ikke gratis, men handler om et systematisk arbeid gjennom årene og elever som følger godt med. Vi har også tett og god oppfølgning, og er flinke på tilrettelegging. Skolen følger godt med på fraværet, sier Elisabeth Edding.

De fleste av de 400 elevene på skolen er fra Oppegård. Rektoren sier hun har lagt merke til at elevene som kommer til dem har bedre og bedre karakterer fra ungdomsskolen.

– Det er veldig dramatisk for svømmerne ved skolen at svømmehallen på Sofiemyr er nå stengt i flere uker.

Elisabeth Edding, rektor ved Roald Amundsen videregående skole

– Gjennomsnittskarakteren hos oss har bedret seg over tid. Den er nå på 4,55 på studiespesialisering og 4,2 på idrettslinjen, sammenliknet med fjorårets 4,4 for studiespesialisering og 3,9 for idrett.

Behov for mer kapasitet

Av de 150 førsteklassingene har skolen bare 30 elever på idrettslinjen til tross for at interessen for idretten er stor.

– Antall plasser har noe med kapasitet på idrettshallen å gjøre. Vi har meldt behov for større kapasitet på idrett når den nye idrettshallen på Sofiemyr står klar, sier Edding.

Ifølge henne er det veldig dramatisk for svømmerne ved skolen at svømmehallen på Sofiemyr er nå stengt i flere uker.

– Vi blir nødt til å omorganisere undervisningen og legge om treningsplanene med vekt på teori og generell styrketrening enn på svømming i svømmehallen, sier Edding.

Hun sier at plasseringen av den nye svømmehallen i Kolbotn sentrum ikke er heldig for skolen, men hun håper at det vil løse seg. 

Les også: Store forskjeller fra skole til skole

Powered by Labrador CMS