ØSTFOLDBANEN
Lei av forsinkelser på tog
Mandag morgen møtte pendlerne flere innstilte tog som følge av tekniske problemer på Hauketo.
Forsinkelser og innstillinger fortsetter å prege Østfoldbanen. Mange av pendlerne er lei av å komme for sent på jobb.
– Det er mandag igjen og "business as usual". En rekke tog er innstilt igjen. Hva holder Vy og Bane NOR på med? Slik har det vært siden slutten av sommeren. Det er helt håpløst å ikke ha forutsigbarhet, sier Pawel Turdza (42) fra Oppegård, som pendler til og fra jobb i Oslo hver dag.
I cirka en time
Pressevakt Stine Stracham i Bane NOR beklager innstillingene og forsinkelsene mandag morgen.
– Vys tog ble stående på Hauketo stasjon fra klokken 07:52 mandag morgen på grunn av en tekniske feil på toget. Det førte til enkeltsporet drift mellom Ljan og Holmlia. Klokken 08:42 var toget fjernet og trafikken kom i gang igjen – med følgeforsinkelser. Vi beklager dette og takker togpassasjerene for tålmodigheten, sier Stracham.
Mange feil på infrastruktur
Ifølge togpendlerne Oppegård Avis har snakket med har det vært mange forsinkelser og innstillinger på togstrekningen gjennom gamle Oppegård siden slutten av sommerferien.
Vi har skrevet om ulike feil på infrastruktur, med alt fra signalfeil og ledninger som falt ned til tekniske problemer på tog og andre feil som har ført til togstans.
– Vi beklager alt dette. Det er ikke en ønsket situasjon for oss, og vi jobber for at det skal bli et bedre togtilbud til togreisende på Østfoldbanen, sier Stracham.
– For få tog
Ifølge Pawel Turdza fra Oppegård er det også et stort problem med for få tog i rushen.
– De innsatstogene som kommer blir fulle med en gang. Folk står tett i tett, og det er nesten ingen som bruker munnbind lenger. Dette hjelper ikke med å holde den økte smittesituasjonen i sjakk, sier 42-åringen.
Turdza, som flyttet til Oppegård for ti år siden, sier at siden den gang har antall togpassasjerer på bare Oppegård stasjon tredoblet seg.
– Togtilbudet har dessverre ikke fulgt med i denne utviklingen. Det har også blitt bygget mange nye boliger på Myrvoll og Greverud, så det kommer mange flere passasjerer fra disse stasjonene i tillegg til Oppegård, sier han.
– Henger ikke på greip
Forsinkelsene på tog fører til flere utfordringer med logistikken på hjemmebanen i tillegg til jobben.
– Vi har barn, så kalenderen er stappfull med ulike aktiviteter. Vi er helt avhengige av forutsigbarhet for å kunne klare denne kabalen. Når myndighetene oppfordrer oss til å velge kollektivt fremfor bil, er vi helt avhengige av at dette tilbudet fungerer. Når myndighetene ber oss om å holde avstand som følge av smittesituasjonen, må de tilrettelegge for det. Slik det er nå, fungerer det ikke i det hele tatt. Det henger altså ikke på greip at Bane NOR, som er et statlig og ikke et privat foretak, istedenfor å utvide togtilbudet, kutter det ved å kjøre for få tog og bruker innsatstog i rushen. Slik situasjonen er i dag, inkludert alle innstillingene og forsinkelsene, er det en katastrofe, sier Turdza.
Krever svar
Linda Jensen (39) fra Kolbotn, som pendler med tog til og fra Oslo tre ganger i uken, krever også svar fra Bane NOR og Vy. Ifølge 39-åringen har hun gjentatte ganger vært i kontakt med Vy og Bane NOR ved forsinkelser og innstillinger.
– De skylder på hverandre og har lite å komme med når det gjelder tiltak for å løse utfordringen. Det er helt uholdbart å være så avhengig av aktører som ikke leverer en tjeneste som er tilfredsstillende på noe som helst måte. Det er ikke bare å ta neste tog, det kan få konsekvenser om man har et stramt tidsskjema. I tillegg til at tjenesten ikke fungerer godt nok er det sånn at når toget faktisk går, er kapasiteten helt sprengt og reisen er ganske ubehagelig. Hvilke andre tjenester hadde vi tolerert dette med? lurer hun på.
Henviser til Vy
Bane NOR sier de beklager at flere av forsinkelsene skyldes feil på infrastrukturen, og understreker at de har forståelse for at det kan skape utfordringer i hverdagen.
Når det gjelder manglende bruk av munnbind på toget og avstand som ikke holdes av mange togreisende, sier de følgende:
– Vi må jo alle ta vare på hverandre og bruke munnbind når vi mener at det er fornuftig, sier pressevakt Stine Stracham i Bane NOR.
Tolv innsatstog i døgnet
– På Østfoldbanen går det normalt tolv innsatstog i døgnet. Det er Vys regler som gjelder her, og det er også togselskapet som bestemmer antall vogner, så spørsmålene om dette må rettes dit, sier Stracham.
Når det gjelder påstanden om at Bane NOR og Vy ikke har fulgt med i utviklingen i gamle Oppegård, sier hun følgende:
– Bane NOR legger til rette for at togselskapene kan kjøre mest mulig tog og unngå feil på infrastrukturen. Om dårlig togtilbud må spørsmålene rettes til VY, som har passasjertrafikken på strekningen.
Les tilsvaret fra Vy her: – Vi kan ikke levere flere vogner