Nest dårligst i Follo på service
Oppegård har rykket ned 183 plasser i kommunetesten.
Oppegård er rangert på 226. plass i landet og nest siste plass i Follo når det gjelder service og informasjon, ifølge Forbrukerrådets kommunetest.
Til sammen er de 428 kommunene i Norge testet på rundt 100.000 punkter. Det er viktig å presisere at kommunene har blitt målt på informasjon og service, og ikke kvalitet og innhold i selve tjenesten.
Det er Asker kommune som kommer best ut i kommunetesten på landsbasis.
I Follo ligger Frogn (19. plass i landet) og Ski (54. plass i landet) på toppen mens Oppegård (226. plass i landet) og Vestby (282. plass i landet) ligger på jumboplassene.
Fremgangsmåten
Metoden som ble brukt i testen er «mystery shopping» – i dette tilfelle mystery calling, mystery mailing og nettsjekk.
Testmedarbeiderne har utgitt seg for å være innbyggere eller slektninger til innbyggere, og deretter henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider.
De har sendt flere separate e-poster, og ringt til hver kommune med spørsmål som folk flest kan lure på, som prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen. I tillegg har de lett etter mer enn 100 forskjellige informasjonselement på hver kommunes nettsider.