Togtilbudet i Oppegård
Lover bedre togtilbud fra desember
– Kundene i Oppegård vil få et bedre togtilbud fra desember 2019, sier kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.
I lavtrafikkperioder lørdag kveld og søndag morgen kjøres det i dag timefrekvens på linje L2.
– Fra desember vil det være to avganger per time hele driftsdøgnet lørdager og søndager, sier Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.
Videre kommer det en ekstra rushtidsavgang på linje L2X med avgang fra Ski klokken 08:32, noe som gir 480 ekstra seter i morgenrush, ifølge ham.
Les også: Vy-sjef Geir Isaksen går av
Endringer for L21 Moss-Stabekk
Flere lesere har reagert på at lokaltoget L21 Moss-Stabekk ikke skal stoppe på Kolbotn som i dag, ifølge rutetabellene til Vy for perioden etter 15. desember.
Ifølge Svein Horrisland skal dagens stoppmønster for lokaltogene på Østfoldbanen videreføres fra desember 2019.
– Dette innebærer at linje L21 stopper ved Holmlia og L22 stopper ved Kolbotn. Både L21 og L22 har timefrekvens i grunnrute og 30-minutters frekvens i rushtid, og dermed blir antall avganger per time til og fra Oslo omtrent det samme, uavhengig av hvilken av disse to linjene som stopper ved Kolbotn.
Han påpeker at plattformen ved Kolbotn stasjon er kortere enn lengde med doble togsett for Flirt-serien, og at dette krever kompenserende tiltak i form av ekstra kundeinformasjon.
– Det er fordi de bakre dørene må holdes avlåst. Linje L21 (stopper ved Holmlia) har flere avganger med doble togsett, og det er produksjonsmessig mer krevende med togstopp på Kolbotn for disse avgangene. Dessuten er det uheldig å endre på et innarbeidet togtilbud for linje 21 og 22 siden Follobanen etter planen åpner om tre år, sier Horrisland.
Stor interesse for saken
Sist helg ble det kjent at de eldste togene på Østfoldbanen kan bli byttet ut om fire år, og at kapasiteten per tog vil da øke fra 570 til 850 passasjerer.
Da saken om dette ble publisert på oavis.no, fikk redaksjonen flere henvendelser fra leserne. De vil blant annet vite om antall sitteplasser i de nye togsettene blir redusert.
Oppegård Avis har stilt dette og de andre spørsmålene til Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.
Les også: Foreslår å kjøpe 30 nye lokaltog
300 sitteplasser
– De nye lokaltogene vil ha omtrent samme antall sitteplasser som i dag, det vil si cirka 300 seter per togsett, sier Horrisland.
– De nye lokaltogene med moderne ombordfasiliteter vil kunne gi kundene en bedre reiseopplevelse. Eksempelvis vil togsettene være utstyrt med klimaanlegg. Togtilbudet vil også være universell utformet.
Cirka 300 sitteplasser av de totalt 570 plassene per togsett betyr at cirka 53 prosent av plassene i dag er sitteplasser. I de nye togsettene vil denne andelen være på cirka 35 prosent.
Kommunikasjonssjefen i Jernbanedirektoratet påpeker at de nye lokaltogene på linje L2 (Ski-Stabekk) vil ha vesentlig høyere transportkapasitet (red. anm.: han mener nok summen av sitte- og ståplasser) enn dagens togsett, det vil si cirka 850 mot dagens 570 plasser.
– Siden 60 prosent av kundene på linje L2 har reisetid på 15-16 minutter eller kortere, er det en prioritert målsetting å sikre tilstrekkelig transportkapasitet for å håndtere forventet fremtidig vekst i søndre Oslo og Nordre Follo fremfor å øke antall sitteplasser. Som for eksisterende togsett kan det kjøres to togsett sammenkoblet i en togavgang slik at transportkapasiteten blir crika 1700 personer per avgang, sier Horrisland.
Klimaanlegg og universell utforming
Horrisland sier at de nye togsettene blir maksimalt 110 meter, mens dagens togsett på L2 Ski-Stabekk er 77 meter.
– Til sammenligning er Flirt-settene som benyttes i øvrige lokaltog på Østfoldbanen 106 meter, sier Horrisland.
Han sier de nye lokaltogene med moderne ombordfasiliteter vil kunne gi kundene en bedre reiseopplevelse. Eksempelvis vil togsettene være utstyrt med klimaanlegg. Togtilbudet vil også være universell utformet.
Les også: Splitter nytt – brukes av svært få