Ny «folkevogn» fra Ford
Har du lyst på en «politisk ukorrekt» børse med drønnende motor og kjøreegenskaper i personbilklassen? Da er Ford Ranger MS-RT bilen for deg.
Spesialversjoner i begrenset antall er Fords oppskrift på å drive opp salget av pickup-er. Vi har prøvd modellen som egner seg best til folk flest: Ranger MS-RT.
En helt ny Ranger er ventet neste år, men Ford hviler ikke bort ventetiden: «Pimpa» versjoner av dagens modell lanseres på løpende bånd, og fire nye utgaver av den populære pickupen er nå tilgjengelig i Norge: Ranger Raptor Special Edition, Ranger Stormtrak, Ranger Wolftrak og Ranger MS-RT.
Tøffere blir det knapt.
«Blah, blah, blah»
Felles for dem alle er at de er oppgradert i detaljene, men altså ikke under panseret.
Her er det en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor med 213 gamp, som dunker og går. Dreiemomentet er på hele 500 Nm og kreftene fordeles gjennom en 10-trinns automatgirkasse. Det var bilspråk. Her er en løs oversettelse:
Ranger MS-RT har en deilig og politisk ukorrekt lyd som bare oser «blah-blah-blah, Greta Thunberg».
Hva skal du med dette?
På inn- og utsiden er bilen pusset opp etter alle kunstens regler: 3D-logoer, fartsstriper, farget søm i seter og dashbord, karbondetaljer og andre raffe styling-elementer. Du skal være ganske blasert om ikke synes de nye Rangerne er tøffe.
Men hva pokker skal du, bosatt et eller annet sted i urbane Oppegård med en pick up? Sannsynligvis ingenting annet enn å se helt rå ut. Og det skal man ikke kimse av. Verden en full av nabolag hvor det konkurreres om å ha den råeste/største/mest sjeldne bilen. Bilkjøp er tross alt ikke alltid et rasjonelt valg.
Laget for landeveien
Eller sagt med Ford-ord:
– Dette er naturlig nok ikke volumbilen vår, men et fantastisk tilskudd til Ranger-serien vår. For de som ønsker noe litt annerledes, så er dette er ypperlig alternativ. Følelsen av å kjøre noe spesielt som ikke alle andre har, er noe flere etterspør, sier Trond Wigernes hos Follo Autoco i Ski.
Og i den sammenhengen treffer Ranger blink på samtlige skudd.
Én av de fire modellene nevnt over, er sågar laget for komfortabel kjøring på vei. Ranger MS-RT er nemlig utviklet sammen med racing-spesialisten MS-RT i England. Her er det fart og komfort på vei som teller, og MS-RT kommer med 20 tommers OZ Racing aluminiumsfelger, MS-RT sideskjørt og karbon-detaljer på sidespeilene.
Vil du ha testmodellen vi har kjørt, koster den 796 000 kroner.