– Europris er rett og slett en dårlig nabo
Beboere i Frøyatun boligsameie har sett seg lei av søppel, rot og flombelysning utenfor Europris-butikken i Skiveien.
Helt nord i kommunen, et slapt steinkast unna Oslo-grensen, ligger Frøyatun boligsameie. Sameiet huser 22 boenheter og stod innflyttingsklart sommeren 2017. I drøye fem år har beboere i større og mindre grad irritert seg over det de kaller et dårlig naboskap.
Vi lar Geir Tore Jørstad, en av de irriterte naboene, forklare.
– Vi i Frøyatun boligsameie er nærmeste nabo til Europris som til stadighet er forsøplet. De er varslet om dette flere ganger og like mange ganger er vi ignorert, med unnskyldninger om at det er huseiers ansvar at de har det slik, begynner Jørstad.
– Skjemmer nabolaget
Til alle døgnets tider flyter det med både rot og søppel på utsiden av butikken, og det står på kraftig belysning. Summen av dette skjemmer nabolaget, ifølge Jørstad.
Da Oppegård Avis tar turen er det ifølge den frustrerte naboen en «god dag», men det er likevel ikke vanskelig å forstå hvorfor han og mange andre naboer lar seg irritere. Rundt omkring på parkeringsplassen utenfor butikken ligger det hauger med paller, løse presenninger og flere synlige søppelbeholdere.
Og det er det uryddige og forsøplede inntrykket naboene i lengre tid har ønsket å få gjort noe med.
– Det er ikke akkurat et pent syn. Vi har forsøkt oss med dialog både med butikkjeden og butikken, men det er blir ingen bedring. De har vært helt ignorant overfor våre henvendelser, sier Jørstad.
Håper på et gjerde
Det de rent faktisk har bedt om er at butikken for eksempel setter opp et gjerde, som forhindrer innsyn til «elendigheten».
– Vi har ingen problemer med at det drives næring her. Det er å slippe å se rotet deres vi ønsker. Hadde de kunne satt opp et provisorisk gjerde mot boligområdet, så hadde mye vært gjort, men vi blir ikke hørt. Europris er rett og slett en dårlig nabo, fortsetter han.
Sendte e-post
I romjulen ble Jørstad så lei at han sendte en mail til Europris sin administrerende direktør, hvor han påpekte flere forhold og la ved et bilde. Svaret han fikk tilbake var lovende.
– Takk for at du tok kontakt angående Prinsdal butikken. Jeg kjenner ikke til disse forholdene i detalj, men vil sørge for at rett person i Europris får beskjed. Det er vanskelig å vurdere fra bildet hva som eventuelt kan løses på en bedre måte for dere naboer og butikken. Jeg kan i det minste love at de skal se på dette, skrev Espen Eldal i sitt svar 27. desember.
Som sagt, så gjort og riktig person i Europris er regionsjef Seher Kalayci.
Raskt svar
Da Oppegård Avis tar kontakt, er også hun raskt ute med svar på spørsmål om tiltak.
– Det som er tiltenkt av tiltak fra vår side er først og fremst å flytte byggejerdene over på den andre siden med profilert duk så det ikke ser så «stygt» ut. Vi er avhengig av dette grunnet sesongbaserte varer og utstillinger som også vil hindre at det «flyter over» med varer. Vi driver butikk og har stort omløp ved leveranser og som den «kampanjemaskinen» Europris er, så vi kommer helt ikke unna all «synet», men det betyr ikke at det skal flyte over med søppel. Vi vil samtidig se på andre løsninger vedrørende avfallsbeholdere så langt det lar seg gjøre, og ta et ordentlig tak i rutinene for håndtering av paller o.l., skriver Kalayci til Oppegård Avis.
Lover ikke gjerde
Frøyatun-beboernes ønske om gjerde er også notert, men her mener Europris sin regionsjef at dette er utenfor deres ansvar.
– Når det gjelder oppsett av en eller annen form for gjerde for å hindre innsyn, så har vi stilt oss positive til dette tidligere og hatt en dialog med gårdeier ang ulike løsninger, men det er litt opp til gårdeier da dette vil kreve en del tiltak med tanke på søknad hos kommunen, skriver hun.
Mens billigkjeden vurderer eventuelle kortsiktige tiltak, fortsetter frustrasjonen å boble i nabolaget.
– De etterlater seg et generelt «shabby» inntrykk og jeg forstår ikke hvorfor de vil fremstå slik. Da vi kjøpte her, kjøpte vi på prosjekttegninger og hadde ikke mulighet til å se dette på forhånd. Siden innflytting har folk jevnlig sagt fra om dette og noen har faktisk solgt og flyttet på grunn av det. Sånn skal det vel ikke være, spør Jørstad, og håper Europris bidrar til å rydde opp en gang for alle.